Diluca schreef : Larix, zelkova, Ulmus, carpinus, juniperus.
Juniperus is misschien de moeilijkste qua verzorging, maar heel dankbaar om technieken op te oefenen.
Let er wel op dat je de juiste soort juniperus koopt.
je hebt namelijk veel soorten die niet geschikt zijn.
Geschikt zijn juniperus:
Chinensis
Itoigawa
Media Blaauw
Sabina (iets moeilijker)
Procumbens (iets moeilijker)
Sommige Communis (moeilijker, en is een grote groep waaronder er ook onbruikbare zijn)
Rigida (moeilijker)
Niet geschikt zijn Juniperus:
Pfitzeriana
Stricta
Squamata
Horizontalis
Deze soorten zijn wel interessant als je oude planten vindt, met indrukwekkende stammen, daar ent ik dan ander loof op van een goeie soort.
Dit is wat er nu zo direct in me opkomt.
Groeten Luc.
Squamata is wel geschikt, maar ook moeilijker om mooie plateaus te maken.
En ook bomen die tegen wat kunnen.
Een voorbeeld, niet mijn boom (jammer genoeg)
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Ik heb ze ook al gezien, maar zeer zelden. Ik vind het een minder geschikte soort.
Ze hebben ook heel gemakkelijk ziektes, die te behandelen zijn, akkoord.
Ik ent mijn squamata's.
Je kan ze wel goedkoop aanschaffen. Dat is dan weer een pluspunt, goed om op te oefenen dus.
Groeten Luc.
Diluca schreef : Ik heb ze ook al gezien, maar zeer zelden. Ik vind het een minder geschikte soort.
Ze hebben ook heel gemakkelijk ziektes, die te behandelen zijn, akkoord.
Ik ent mijn squamata's.
Je kan ze wel goedkoop aanschaffen. Dat is dan weer een pluspunt, goed om op te oefenen dus.
Groeten Luc.
Vreemd. Squamata is een van de makkelijkste bomen die ik heb staan. Met deze ben ik nu een jaar of 9 bezig.
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Allemaal nogmaals heel erg bedankt voor alle tips! Ik ben al aan het kijken voor een cursus/workshop alleen in deze tijd is het even lastig en zal ik moeten wachten tot alles voorbij is.
Een idee om bij de intratuin een startende bonsai aan te schaffen om alvast wat te oefenen? Ik heb al de beginners cursus aangeschaft online en ben al veel informatie op het forum aan het inwinnen.
Zodra alles voorbij is wil ik direct een cursus gaan volgen.
Het is dat wat Tom bedoeld denk ik, moeilijk om mooie plateaus te maken.
Ik heb ook een aantal jaren aan deze bezig geweest, maar hij voldoet niet aan mijn verwachtingen.
Maar je mag hem bij de goede soorten zetten wat mij betreft hoor, ieder zijn mening, I rest my case.
Groeten Luc.
Een " startende bonsai" bij intratuin? Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar je koopt best geen planten die als bonsai gemerkt zijn bij de grote tuincentra. Dat zijn zonder uitzondering mallsai ( even googelen).
Beter is naar een boom/plantenkwekerij te gaan en daar in de verste hoek de oudste en lelijkste planten die niemand wil te gaan bekijken. Daar vind je meestal wel startmateriaal waar je iets mee kan.
LucRoux schreef : Een " startende bonsai" bij intratuin? Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar je koopt best geen planten die als bonsai gemerkt zijn bij de grote tuincentra. Dat zijn zonder uitzondering mallsai ( even googelen).
Wat is er mis met malsai? Ook daar kun je mooie bomen van maken... Als je maar een beetje de goede uitzoekt.
LucRoux schreef : Een " startende bonsai" bij intratuin? Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar je koopt best geen planten die als bonsai gemerkt zijn bij de grote tuincentra. Dat zijn zonder uitzondering mallsai ( even googelen).
Wat is er mis met malsai? Ook daar kun je mooie bomen van maken... Als je maar een beetje de goede uitzoekt.
Maar vast niets wat je ooi op de trophy tegen zal komen. Toch?
Maar vast niets wat je ooi op de trophy tegen zal komen. Toch?