Beste Raoul,
ik weet niet hoe oud je bent, maar bonsai kweken uit zaad is de langste weg die je kan kiezen. Opgelet, of het zijn vooral je kinderen die er zullen van genieten.
Als je bonsaitechnieken wil oefenen kan je beter met startmateriaal beginnen, als je dat vanuit zaad wil doen ga je de eerste jaren gewoon moeten toekijken , water geven en mesten. Het is nuttig om dat te doen hoor, maar eerder als bijzaak.
Bomen uitgraven uit oude hagen kan bvb wel heel interessant zijn. En dan heb je een plant waar je na twee jaar stevig kan op werken en alle technieken kan op oefenen. Verder kan je startmateriaal kopen, de duurdere weg, maar dan heb je ook gelijk al een plant met een bonsai wortelstel en enige basisvertakkingen. Bonsai is niet zomaar een plantje in een pot waar je af en toe eens aan knipt en dat wordt dan een miniatuurboom.
Hoe meer je jezelf verdiept in deze kunst hoe meer je zal beseffen dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is, en dat je alleen met de juiste toewijding en geduld tot een sterk resultaat kan komen. Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor, in tegendeel, maar informeer jezelf eerst een stuk meer zou ik zeggen. Een plaatselijke club, internet, …
Veel succes, groeten Luc.