In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84496

• RJK
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste allen,

Ik wil al heel m’n leven lang gaan werken met Bonsai en nu is het dan eindelijk zover. Zelf heb ik nog nooit enige kennis of informatie opgedaan binnen dit vak.

Ik wil graag ooit mijn eigen bonsai bomen kweken en perfectioneren alleen weetik niet waar ik moet beginnen. Ik heb een aantal zaden gekocht waarvan ik niet allemaal weet welke wat voor soort zijn. Zou dit een groot probleem zijn of wat adviseren jullie mij. Ik heb al zitten kijken om de beginners cursus aan te schaffen maar zag ik hier niet het onderwerp stratificeren tussen staan. Wat volgens mij wel erg belangrijk is. Kunnen jullie mij een klein stappenplan vertellen hoe ik de bonsai techniek en spullen het best tot mijn beschikking kan krijgen.

Alvast bedankt voor de nodige hulp. ik hoop niet dat ik te veel van jullie vraag.

Met vriendelijke groet,

Raoul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84503

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Welkom, al wek je bij mij wat wrevel. Je moet je daar niet laten door afschrikken met de hobby te beginnen. Ieder volgt zijn eigen pad, maar zoek snel een goed pad.

RJK schreef :
Ik wil al heel m’n leven lang gaan werken met Bonsai en nu is het dan eindelijk zover. Zelf heb ik nog nooit enige kennis of informatie opgedaan binnen dit vak.

Raoul

Toch nogal raar. Waaruit bestaat je interesse dan? Als je nog niets hebt ondernomen, zelfs geen info? En je koopt zaden waarvan je niet weet wat het is.
www.tuinadvies.be/artikels/varia_bomen_zaaien
Even verder zoeken en je vindt nog genoeg info.
Voor straticiferen is het nu te laat. Je kan proberen nog gewoon te zaaien nadat je je zaden hebt laten weken in lauw water in de hoop zo de kiemrust nog te doorbreken.
Lees ook veel info, je kan hier op de site al veel basisinfo vinden.
Als je vanuit zaad wil starten kan je ook goed en zelfs beter zaai-info zoeken op gewone tuinsites. Nadat je eerst hebt opgezocht welke de meer geschikte boomsoorten voor bonsai zijn.
Misschien start je best met loofbomen.
Goede moed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RJK

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84508

• Mickey
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Starten met Bonsai als hobby doe je best niet door zaden te gaan opkweken. Dat is een leuke bijkomstigheid die je kan uitproberen.
Starten met Bonsai doe je naar mijn persoonlijke mening het best door je aan te sluiten bij Bonsai verenigingen bij u in de buurt en daar de workshops volgen, vragen te stellen aan de leden,...
Je zal dan ook wat basismateriaal moeten aankopen, kies zelf hoever je hierin wilt gaan.
Boompjes kan je best kopen als start materiaal of als prebonsai.
Start materiaal kan je vinden in tuincentra.
Prebonsai materiaal bij de betere Bonsaizaken.

Bovenstaande kan uiteraard jammer genoeg pas wanneer de maatregelen omtrent Corona versoepeld worden...
Er zijn ook onlinewebsites waar je al dat materiaal kan aankopen maar plantmateriaal kan je best met je eigen ogen zien.
Je moet namelijk de wortelvoet enzo bekijken indien mogelijk. Dit soort info is ook veel makkelijker over te brengen wanneer je lid bent bij een vereniging.

Succes in welke weg je ook wilt volgen! Ikzelf ben ook een beginner en heb bovenstaande weg gekozen en zou het niet anders willen.

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84521

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Beste Raoul,
ik weet niet hoe oud je bent, maar bonsai kweken uit zaad is de langste weg die je kan kiezen. Opgelet, of het zijn vooral je kinderen die er zullen van genieten.:)
Als je bonsaitechnieken wil oefenen kan je beter met startmateriaal beginnen, als je dat vanuit zaad wil doen ga je de eerste jaren gewoon moeten toekijken , water geven en mesten. Het is nuttig om dat te doen hoor, maar eerder als bijzaak.
Bomen uitgraven uit oude hagen kan bvb wel heel interessant zijn. En dan heb je een plant waar je na twee jaar stevig kan op werken en alle technieken kan op oefenen. Verder kan je startmateriaal kopen, de duurdere weg, maar dan heb je ook gelijk al een plant met een bonsai wortelstel en enige basisvertakkingen. Bonsai is niet zomaar een plantje in een pot waar je af en toe eens aan knipt en dat wordt dan een miniatuurboom.
Hoe meer je jezelf verdiept in deze kunst hoe meer je zal beseffen dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is, en dat je alleen met de juiste toewijding en geduld tot een sterk resultaat kan komen. Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor, in tegendeel, maar informeer jezelf eerst een stuk meer zou ik zeggen. Een plaatselijke club, internet, …
Veel succes, groeten Luc.

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84540

• RJK
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Allen bedankt voor de nodige informatie!
Ik waardeer het zeer dat ik zo goed geholpen word. Om even wat vragen te beantwoorden. Ik ben momenteel 23 jaar en zoals ik al zei wil ik een nieuwe hobby beginnen. Maar niet zomaar een dit wil ik voor het leven gaan doen met als doel zoals Luc al zei dat mijn kinderen het meest plezier ervan zullen hebben.

Om Ivan zijn vraag te beschrijven, vroeger vond ik de kleine bomen al erg fascinerend, maar vaak werd ik ontmoedigd door mijn omgeving gezien het vele tijd en werk wat een bonsai vergt. Nu ben ik dan eindelijk op een punt gekomen dat ik de knoop wil doorhakken om zo mijn eigen bonsai te creëren.

Met als doel dat ik over een 10 - 15 jaar meerdere eigen bonsai bomen gekweekt heb vanaf zaad tot boom.

Mijn excuses voor het overkomen als een leek, maar hier wil ik graag verandering in brengen!

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84542

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Mooi doel, maar zoals al gezegd, met een paar pre bonsai of iets dergelijks kun je al technieken leren die je later nodig zult hebben als je bomen 10-15 jaar zullen zijn.
Want dan begint het pas. Die eerste 10-15 jaar zal je bezig zijn met kweken en nog niet met bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Little tree, RJK

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84546

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Je hebt je leeftijd alvast mee om vanuit zaad te beginnen. Maar dan zal je volgens dit plan moeten werken:
Eerst dus zaaien
na 1e jaar in het voorjaar, in kleine potjes zetten met een luchtig grondmengsel
na 2e groeiseizoen in het voorjaar in volle grond zetten.
Eerste paar jaren voluit laten groeien.
Om de 4 - 5 jaar zeker eens uit de grond halen en de wortels herschikken.
Naargelang de groei na enkele jaren regelmatig eens snoeien. Kan elk jaar zijn, kan om de twee jaar zijn.
Na 10 of 15 jaar ga je dan misschien wel een aantal bruikbare startplanten hebben.
Zet er maar genoeg, want alle zaailingen groeien niet uit zoals je zou willen.
Maar, als je zegt dat je hier echt mee wil doorgaan als hobby, benut die 15 jaar dan maar alvast met startplanten te kopen om je kennis en techniek aan te scherpen.
Voor de rest ga je alleen maar kunnen kijken naar je zaailingen.
Groeten Luc.

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84561

• RJK
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Nogmaals bedankt!
Wat voor bonsai soorten raden jullie aan om mee te beginnen. Om in de winkel te kopen? Dan wacht ik tot aankomend voorjaar en dan begin ik met de eerste zaden. Zoals ik begrijp is het daar nu te laat voor? Geld dit ook bonsai uit de winkel?

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84565

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Als beginner zijn ulmus, Juniperus, larix de gemakkelijkere soorten om in leven te houden.
Probeer dan wel naar een bonsaizaak te gaan als je iets wilt kopen die de naam startplant of pre bonsai waardig is.
Natuurlijk heb je nu wel pech met de maatregelen tegen corona, anders kun je die ten alle tijde kopen.
Wanneer je wat doet aan een boom kun je msh nu al wat opzoeken, dan ben je al voorbereid.

Nieuwe hobby 4 jaren 7 maanden geleden #84568

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Larix, zelkova, Ulmus, carpinus, juniperus.
Juniperus is misschien de moeilijkste qua verzorging, maar heel dankbaar om technieken op te oefenen.
Let er wel op dat je de juiste soort juniperus koopt.
je hebt namelijk veel soorten die niet geschikt zijn.
Geschikt zijn juniperus:
Chinensis
Itoigawa
Media Blaauw
Sabina (iets moeilijker)
Procumbens (iets moeilijker)
Sommige Communis (moeilijker, en is een grote groep waaronder er ook onbruikbare zijn)
Rigida (moeilijker)

Niet geschikt zijn Juniperus:
Pfitzeriana
Stricta
Squamata
Horizontalis
Deze soorten zijn wel interessant als je oude planten vindt, met indrukwekkende stammen, daar ent ik dan ander loof op van een goeie soort.

Dit is wat er nu zo direct in me opkomt.
Groeten Luc.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts