Als je die Carmona constant binnen gaat laten staan, in je huiskamer, heb ik slecht nieuws voor jou. Dan gaat hij op termijn dood gaan. Als je hem in de zomer boven de 15 graden buiten zet gaat hij het langer uithouden, maar dan nog gaat hij tijdens de maanden die hij binnen moet doorbrengen het heel moeilijk krijgen.
Tenzij je een warme en vochtige omgeving kan creëren, maar in een huiskamer is dat niet mogelijk. Een schaal met water onder de boom zetten zal ook wel helpen, en zo dikwijls mogelijk besproeien ook. Maar dan nog. Als je hem verpot zet hem dan in 70% acadama en 30% bims of kiriyu. Dat laat het water goed door, want een carmona staat niet graag met zijn voeten nat. Als je hem in een vochtige warme serre kan zetten ga je er kunnen blijven van genieten, zoniet zal het heel erg moeilijk worden. Als je graag bonsai ziet een ermee wil bezig zijn waarom kies je dan niet voor buiten bonsai?
Veel gemakkelijker als je de juiste soorten kiest. En die blijven leven.
Sorry als mijn uitleg ontnuchterend overkomt, maar ik wil maar vooraf ergernis voorkomen. Anders volgt er binnenkort een bericht met "help, de blaadjes van mijn carmona worden geel en vallen af"
Misschien ben ik wel helemaal verkeerd en heb je daadwerkelijk zo'n vochtige warme serre waar je hem kan houden, dan is er niets aan de hand.
Groeten Luc