Hoi Panda,
ik zou zelf de dunne tak bijna in zijn geheel (op 10 cm na) wegnemen en het uiteinde met een beetje wondpasta insmeren (een stukje zilverfolie mag ook, dat wordt in Frankrijk ook heel veel gedaan en ik kwam het net hier op dit forum ook tegen. Het gaat er maar om dat er geen bacterieen bij kunnen)
Over de grond die je gebruikt, voor een boom in zo'n begin-stadium gebruik ik zelf een mix van potgrond en zand 50/50. Er zitten genoeg voedingsstoffen in en het is luchtig genoeg en goedkoop. Na het 1e jaar kun je ook bijmesten. Er zijn mensen die andere substraten maken maar dat is ieder voor zich.
Als ik je een goede raad mag geven bij een volgende boom die je wilt uitgraven, probeer eerst een klein beetje grond weg te graven rondom de boom om te kijken of hij op z'n minst een beetje redelijk radiaal wortelstelsel (nebari) heeft. De boom waar je nu aan bezig bent, heeft wel een paar heeeel dikke wortels. Als je die gaat wegnemen heb je altijd flinke lidtekens. Het begin van de stam wordt er daardoor niet mooier op.
Ik raad je aan om eens iets te gaan stekken wat makkelijk gaat met een redelijk snel resultaat: Acer Bergerianum of 3-tandesdoorn, waar ik heel leuke resultaten mee heb gemaakt. (redelijk snel wil zeggen voor bonsai: een mooie dikke stam met een mooie "takkenbos" in ongeveer 10 jaar. Het gaat misschien niet bij elke stek 100 0/00 goed, maar dan heb je wel iets wat je bijna van de "grond" af heb opgebouwd. Wel elke 3 jaar even uit de grond halen en eventuele te dikke wortels wegnemen. Hoofdzakelijk dunnere en haarwortels laten staan. Ook aan de onderkant van de boom alle wortels wegnemen, als er ten minste nog genoeg andere over zijn.
Er zullen nog wel meer boomsoorten te noemen zijn met snel resultaat, daar kunnen andere leden je misschien een voorbeeld van geven.
OK, succes weer, Bonsaigroeten Joop