Hallo,
Ik heb daarstraks een buxus (Of wat ervoor moet doorgaan) meegenomen van mijn moeder haar terras. Dit is ooit zo'n vol struikje geweest dat bedoeld is om in een bolletje te snoeien. Gelukkig voor mij gooit zij nooit een plant weg waar nog enigszins leven in zit.
Zo zag hij eruit:
Met het nodige onkruid, irissen en zelfs een aardbei-plantje er bij.
Na opkuisen ziet het er zo uit:
Er zit zelfs nog een bonusplantje bij dat ik niet gezien had.
Denken jullie dat hier iets van te maken valt? Ik denk het wel.
Ik ben een absolute beginneling, maar heb ondertussen wat opzoekingen gedaan over buxus.
Ze zouden veel snoei aankunnen en gemakkelijk nieuwe scheuten maken op oud hout. Enige vereiste is dat je op takken die je wilt behouden nog enkele blaadjes laat staan.
Ze zouden wel niet snel dikte aanmaken. Aangezien het stemmetje maar 1,5 cm dik is, moet ik hem dus klein genoeg maken.
Buxus zou heel geschikt zijn voor jin en shari. In dit geval lijkt het me dan ook mooi om dat stuk dat naar boven gaat weg te knippen, maar een stuk ervan te laten uitsteken om (later) een jin van te maken.
Maar hoe pak ik dit nu het beste aan? Ik veronderstel dat ik dat stuk naar boven er nu wel mag afknippen? En zou ik verder al snoeien en/of bedragen?
Verpotten zou het beste zijn in het voorjaar? Deze buxus zit nog steeds in de pot waarin hij ooit gekocht is. Als je er een putje in maakt, merk je dat het bij wijze van spreken meer worteltjes zijn dan grond. De grond houdt ook heel veel vocht op. Dit merk je ook aan de plant: de schors voelt 'zompig' aan. Zou het beter zijn om nu al te verpotten?