Hallo,
Ik zou graag eens beginnen met bonsai.
Ik heb vroeger al enkele pogingen ondergaan, maar deze zijn mislukt. Dit ging van het kopen van bonsai in een tuincenter tot het vormen van tuinplanten (verwaarloosde planten uit ons moeder haar tuin
). Deze zijn uiteindelijk telkens dood gegaan.
Ondertussen, vele jaren later, vind ik dit nog steeds zeer mooi en wil toch nog eens een poging wagen.
Welke methode raden jullie aan, vanuit jullie ervaring. Wat heeft de meeste kans, is het leukste om te doen, geeft het snelste resultaat...:
Boompjes uit de natuur (privé-terrein) halen. Ik weet enkel niet of het momenteel een goed moment is.
Een nadeel lijkt me dat je het boompje na het oppotten een hele tijd met rust moet laten alvorens er echt aan te kunnen starten.
Een voordeel is dat het gratis is en ik meerdere exemplaren kan oppotten. Zo is er meer overlevingskans en kan ik ook meerdere soorten en stijlen proberen.
Boompjes/planten in een tuincenter kopen. Het voordeel is dat zij onmiddellijk gevormd en verpot kunnen worden (denk ik).
Volgens mij mag dit ook in deze periode gebeuren?
Al iet of wat gevormde bonsai kopen. Maar hier hangt al direct een prijskaartje aan vast.
Ik heb even rond gekeken en heb misschien interesse in een van de volgende exemplaren:
Dit lijken me van die typische tuincenter- of supermarkt-bonsai waar nooit aan gesnoeid is. Volgens de verkoopster zijn ze minstens 9 jaar oud.
Het lijkt me wel leuk om deze terug in vorm te snoeien en te kijken wat het geeft.
Olijf-boompje. Geen verdere info gegeven door de verkoper.
Berkje. Deze zou 50 cm hoog zijn vanaf de potrand.
Lijkt een van bovenstaande jullie leuk startersmateriaal om aan te kopen?
Zo ja, hoeveel zou ik hier aan mogen uitgeven?
Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde raad.