Allen dank voor jullie goede raad. Ik ga al jullie vragen/ opmerkingen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Bijgevoegd vindt u een foto met waar/ hoe ze nu staan. Het tweede boompje is afkomstig van de webshop hier. Die moet in het komend voorjaar verpot worden. Niet alleen wordt de pot te klein (wortels groeien door de afwateringsgaten naar buiten), maar ook het medium is wel aan een opfrisbeurt toe.
1; Ze staan inderdaad bij de huismuur. Het balkon is pal op het Zuiden, met een vrij hoge houten lat balustrade. In de heetste uren van de dag zet ik ze bij die balustrade zodat ze uit de zon zijn, zeg zo tussen 12 en 4 uur. Zeker in de zomer kan de temperatuur in de zon erg hoog oplopen (denkt u aan tot wel 45 C) op het balkon. Om ze te beschermen zet ik ze dan even weg, want anders vrees ik dat de temperatuur in de potten te hoog wordt. Er wordt dan ook meerdere malen per dag met een bloemenspuit verneveld over de bladeren en ik houd de grond heel goed in de gaten qua water geven.
2; De onverwarmde "zolder" heeft 's nachts een temperatuur van 8 - 11 C, als de zon schijnt loopt dat op naar zo'n 14 a 15 C. Maar schijnt de zon niet die dag, dan blijft die rond de 11 - 13 C steken. Ik weet niet of dat koud genoeg is om de bomen in rust te laten blijven.
3; De zon kan ik binnen de perken houden 's winters, dan zet ik ze bij de balustrade. De windfactor gaat in de winter echter wel een factor van betekenis worden op het balkon. Het is volledig open en ik kan daar geen enkel vorm van (permanente) bescherming aanbrengen omdat de verhuurder dit niet toestaat.
Ik neem aan dat ik ze 's winters toch ook een bepaalde mate van water (maar geen mest tot het voorjaar?) moet blijven geven? Bv, bij langere droge periodes? En ik wil, wanneer de bomen helemaal kaal zijn, wat structurele snoeiing doen om met name het bezempje wat beter te vormen. Is dat verstandig of zeggen jullie wacht daar mee tot het voorjaar.