Lenie schreef : Ik snap wat je bedoeld maar als ik de beschrijving lees dan mag je hem in het voorjaar alleen snoeien.
Dus dan wordt het denk ik moeilijk om hem te vormen of zie ik dat verkeerd.
Dan mag je tussen door toch geen takjes verwijderen ?
En dan krijg ik toch een wilde bos .
Vanaf de link welke Leatherback gegeven heeft, ik neem in indergeval aan dat je het daar gelezen hebt.:
ONDERHOUD
Lespedeza thunbergii is niet volledig winterhard. De struik kan bij strenge winters invriezen. Om deze reden kan Lespedeza thunbergii in het geval van invriezen in het voorjaar het beste afgeknipt worden.
Als je de plant goed beschermt in de winter tegen invriezen, b.v. in een koude garage, of in een tuin kas, uit de wind. Dan zal invriezen minder effect hebben.
Je kan in de zomer natuurlijk lange uitloop wat terugsnoeien (niet te ver). En hem een beetje in vorm houden. In het voorjaar als de plant kaal is, kan je takken selectie maken, en takken wegnemen. Eventuele uitlopers waarvan je nu al kan zeggen, deze maken de stam van de plant dikker, laat je dan groeien.
Maar de snoei heeft alles te maken, met wat jij zelf ziet in de plant, en hoe je hem er uit wilt laten zien in de toekomst. Dat de plant dan elk jaar even een wilde bos wordt, is dus niet erg? Het gaat om het eindresultaat wat je wilt bereiken over een aantal jaar.
Heb je al ervaring om een 'buiten' plant in pot of bak meerdere jaren gezond in leven te houden? Zo niet, dan is dat in het begin al een hele uitdaging.