Hallo,
Ik zou graag advies willen krijgen voor een van mijn bomen, namelijk een Juniperus procumbens Nana (weergeven in de eerste afbeelding). Ik heb deze boom in april dit jaar in een tuincentrum gekocht, waarna ik het bedraad en gesnoeit heb. Ik heb de boom laten zitten in de pot van het tuincentrum; ik wilde niet te veel in een keer doen. De pot heeft organische grond en is vrijwel geheel gevult met wortel, zoals in de derde afbeelding te zien is.
In de loop van de weken nadat ik de boom gevormt had, merkte ik dat de bladkleur langzamerhand minder groen werd. Ik haalde de wortelkluit uit de pot en zag dat slechts een dunne bovenlaag vochtig was. Blijkbaar bewaterde ik niet de volledige pot goed genoeg en is daardoor vrijwel de hele pot langdurig uitgedroogt. Nadat ik hier achter kwam, zorgde ik ervoor dat de pot vochtig bleef. Echter, de schade was voor een deel al aangericht: sommige takken zijn afgestorven. Momenteel lijkt de boom stabiel, wat groen is blijft groen. Er lijkt geen nieuw groen aan te groeien, ik vermoedt dat de boom nieuwe wortels aan het groeien is.
Wat zou ik nu kunnen doen met de boom? Mijn eigen suggestie is om de boom met de volledige kluit de herplanten in een grotere pot, zodat er meer ruimte staat om de wortels te ontwikkelen zonder de boom van last te zijn. Ik zou graag willen weten wat ik zou kunnen doen om de boom te laten herstellen.
Alvast erg bedankt,
Derk