In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp jonge Jeneverbesboom 5 jaren 3 maanden geleden #81614

• Derk
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik zou graag advies willen krijgen voor een van mijn bomen, namelijk een Juniperus procumbens Nana (weergeven in de eerste afbeelding). Ik heb deze boom in april dit jaar in een tuincentrum gekocht, waarna ik het bedraad en gesnoeit heb. Ik heb de boom laten zitten in de pot van het tuincentrum; ik wilde niet te veel in een keer doen. De pot heeft organische grond en is vrijwel geheel gevult met wortel, zoals in de derde afbeelding te zien is.

In de loop van de weken nadat ik de boom gevormt had, merkte ik dat de bladkleur langzamerhand minder groen werd. Ik haalde de wortelkluit uit de pot en zag dat slechts een dunne bovenlaag vochtig was. Blijkbaar bewaterde ik niet de volledige pot goed genoeg en is daardoor vrijwel de hele pot langdurig uitgedroogt. Nadat ik hier achter kwam, zorgde ik ervoor dat de pot vochtig bleef. Echter, de schade was voor een deel al aangericht: sommige takken zijn afgestorven. Momenteel lijkt de boom stabiel, wat groen is blijft groen. Er lijkt geen nieuw groen aan te groeien, ik vermoedt dat de boom nieuwe wortels aan het groeien is.

Wat zou ik nu kunnen doen met de boom? Mijn eigen suggestie is om de boom met de volledige kluit de herplanten in een grotere pot, zodat er meer ruimte staat om de wortels te ontwikkelen zonder de boom van last te zijn. Ik zou graag willen weten wat ik zou kunnen doen om de boom te laten herstellen.

Alvast erg bedankt,

Derk

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp jonge Jeneverbesboom 5 jaren 3 maanden geleden #81615

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Je kan inderdaad het boompje overzetten in een iets grotere bak maar dan wel aangevuld met een korrelsubstraat. Ik zou dan wel minimaal 2 jaar wachten om te verpotten en de kluit meer uit te kammen. Of je wacht tot het voorjaar en doet het goed.

De dode takjes kunnen ook liggen aan je bedrading, msh heb je ze beschadigd.

Verder ziet het boompje er toch zo slecht niet uit?

Wat je kan doen om te zien of het eventueel zou verslechteren en aan iets anders zou liggen is de bruine naalden weghalen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Derk

Hulp jonge Jeneverbesboom 5 jaren 3 maanden geleden #81617

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik zou hem lekker met rust laten. Zorg ervoor dat je niet te veel water gaat geven. Beter een keer goed, dan meermaals een klein beetje.

In het voorjaar verpotten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Derk

Hulp jonge Jeneverbesboom 5 jaren 3 maanden geleden #81620

• Derk
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik denk dat ik hem in het voorjaar ga verpotten en nu met rust laat, aangezien zowel jij en leatherback dat suggeren. Goed om te horen dat de boom er niet slecht uit ziet, ik vindt dit soms moeilijk in te schatten.

Het kan inderdaad dat de takjes bruin zijn geworden omdat ze geknelt zijn door het draad, ik had hier niet echt aan gedacht.

Bedankt voor de tips en het advies!

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren