In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bladverlies Syzygium boompje 5 jaren 4 maanden geleden #81366

• gstoelen
  • gstoelen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allen,

Heb me eergisteren voor de eerste maal een bonsai boompje aangeschaft - een Syzygium (Eugenia Myrtifolia). Ik maak me wel wat zorgen over bladverlies. Zowel gisteren als vandaag is ie wel een aantal bladeren verloren (zie eerste foto). Misschien maak ik me zorgen om niets - hopelijk - maar ik had graag het advies van mensen met ervaring.

De standplaats is indoor, op een lichte plaats (wel voorlopig niet aan een raam naar het zuiden). Ik heb het boompje elke dag wat water gegeven, maar heb eerst even de bodem gevoeld. Die voelde (nog) niet droog aan, maar de instructies zeggen wel dat ie dagelijks water hoeft. De bladeren heb ik ook zachtjes gesproeid met een verstuiver. Dus had ik graag jullie feedback - is het bladverlies een probleem of is dat heel normaal (voor deze soort)?

Moet deze bonsai buiten, of mag ie ook binnen blijven staan? Eventueel toch indoor tegen een zuiderraam plaatsen...?

Bedankt !
Geert

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverlies Syzygium boompje 5 jaren 4 maanden geleden #81368

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Kan natuurlijk verval zijn; maar acht de pot te klein, zou me niet verbazen als deze regelmatig zonder water / vocht staat. Volledige uitdroging substraat lijkt hierbij dagelijks het grootste gevaar. Verlaat of vergeet een watergift en het schaad het loof aan de boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: gstoelen

Bladverlies Syzygium boompje 5 jaren 4 maanden geleden #81369

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Het lijkt me waarschijnlijk dat de droge blaadjes al aanwezig waren toen je hem kocht. Ik kan moeilijk geloven dat op 2 dagen tijd de blaadjes al zo dor en bruin kunnen zijn. Verandering van standplaats kan de oorzaak zijn, maar dat gebeurt dus ook als een tuincentrum/plantenzaak de boompjes binnenkrijgt.
De plant oogt gezond en er zijn geen vergelende bladeren te zien.
Je plant mag buiten, zet ze beschut, dus niet direct in volle zon of wind.. Let ook op dat de wortels niet te droog komen want er is buiten waarschijnlijk meer verdamping dan binnen.
Je mag de jonge scheuten terugsnoeien tot de bolvorm van de donkere, oudere bladeren. De plant mag in deze pot niet groter worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: gstoelen

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren