In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Verzorging Ficus Ginseng hoe nu verder? 5 jaren 4 maanden geleden #81160

• SdeRoos
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,
Aan het begin van dit jaar heb ik een ficus ginseng gekregen. Ik had toen nog geen ervaring met bonsai of varianten op bonsai boompjes.
Op internet (bonsaiempire) heb ik het een en ander gevonden over de verzorging van het boompje. Met deze informatie ben ik mijn boom als volgt gaan verzorgen:
- Dagelijks benevelen.
- Water geven wanneer de grond droog voelt (1-2x per week)
- Regelmatig in de vensterbank zetten met het raam dicht afhankelijk van de buitentemperatuur.

Op de foto is te zien hoe het boompje is gegroeid. De takjes waar groene bladeren aan zitten waren er nog niet toen ik het boompje kreeg. Ik vind het alleen zo gek dat het boompje zijn oorspronkelijke takjes heeft verwaarloost.
Doe ik iets verkeerd met de verzorging?
Is het nodig om de boom bij te knippen? De takjes die hij nu heeft zijn namelijk gezond en mooi, de takjes in het midden zijn dood en breken af.
Hoe bepaal ik welk takje ik dan wel en niet afknip?
Of is de manier hoe het boompje gegroeid is normaal?

Ik hoor graag van jullie!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verzorging Ficus Ginseng hoe nu verder? 5 jaren 4 maanden geleden #81162

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

SdeRoos schreef : Ik vind het alleen zo gek dat het boompje zijn oorspronkelijke takjes heeft verwaarloost.

Met bonsai heeft dit soort gevlochten kamerplanten niet veel te maken, maar ze komen regelmatig voorbij op het forum dus er is wel iets van bekend.

Het lijkt er op dat het deel dat de oorspronkelijke bladeren bevatte, dood is. Dit was het deel dat was geent op de onderstam.
Wat je ziet zijn nieuwe takken, die vanuit die onderstam groeien. Da's een andere ficus varieteit met grotere bladeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SdeRoos

Verzorging Ficus Ginseng hoe nu verder? 5 jaren 4 maanden geleden #81175

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Bezit een gelijk exemplaar, ook hier is de ent afgestorven. Maar niet getreurd, het onderdeel zal net zo goed door groeien. Met toewijding valt er wat van te maken.

Benevelen daar geloof ik niet in, heb dit nog nooit toegepast op geen enkele boom. Hier staan 3 ficus voltijd in het raam, en 1 exemplaar buiten, alle in volle zon.

Knip het afgestorven deel weg, bind de nieuwe takken rechter op en kort deze in. Deze zullen opnieuw uitlopen. Afgenomen takken zijn goed te verstekken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SdeRoos

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren