Ik heb een jaar geleden een Metasequoia bonsai gekocht. Het is mij vandaag opgevallen dat de boomschors er van af valt en erg droog is. Heb even op internet gekeken als hij nog leeft door een klein sneetje te maken in de schors, om te kijken als hij nog groen is, maar hij is bruin. Ik weet nou niet helemaal als de boom van nature van onder bruin is en niet groen.
Ik heb hier een paar foto's ervan gemaakt misschien weten jullie het.
mvg,
Edward
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Bomen laten hun buitenste bast vallen als er grote verschillen zijn in standplaats. Meer zon, water, wind alles kan invloed hebben. Maar dit is de buitenste dode laag van de bast.
De binenkant van bomen is niet groen. Waar die mythe vandaan komt weet ik niet. Soms heeft een cambiumlaag een ietwat groene glans. Wat je hier ziet is prima gezond. Overigens: Hou op met het pulken aan de bast. Wie dat ooit bedacht heeft snapt niet zoveel van planten. Elk gat dat je maakt in de boom is een potentiele infectiebron. Ik ga jou ook niet met een mes snijden om te zien of je bloed nog stroomt
Je ben niet tot in de cambiumlaag gekomen. Je hebt alleen het levende deel vd bast geraakt, niet meer. GEwoon met rust laten en op termijn vervaagt het.
Voor de sequoiadendron is het normaal dat de schors loslaat. Mogelijk is het voor deze verwante boom ook zo.
Zolang er gezonde groei is zou ik mij niet te snel druk maken. Het is een sterke soort.