In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Noorse Esdoorn - 1.70M lang - eerste boom - Acer platanoides L. - Kort houden. 5 jaren 6 maanden geleden #80006

• psdb
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

TLDR: Ik heb een Acer platanoïdes L, of te wel Noorse Esdoorn. Hij is nu 1.7m. Ik wil hem kleiner dan 2 meter houden met zo'n dikke stam. Maakt niet uit of het 20 jaar kost. Ik weet niet hoe ik deze boom in pot kleiner dan 2M kan houden. Help pls.

Na zoeken op acer platanoides L & Noorse Esdoorn, kwam er weinig naar voren op het forum.
Ik las dat dit type boom niet super geschikt voor bonsai. Das eigenlijk alles wat ik zo lees. Vandaar dit berichtje.

Vorige zomer heb ik, bij het bijhouden van de voortuin, een jonge spruit uit de bodem geschept en voor de lol in een pot gezet. Hij was toen een cm of 20 met blaadjes. Hij is in de zomer van vorig jaar in die pot enorm gegroeid en is nu in de lente rond de 1.7m. Van onder tot boven komen er nu takken uit met blaadjes. De hele winter tot begin lente was het een dorre kale tak van 1.5M. In de dagen met vorst heb ik hem in het tochtportal binnen gezet, bang voor bevroren wortels in de pot. Geen idee of dat een goede zet was, maar hij doet het nu fantastisch.

Mijn vrouw zei terecht dat de tuin geen plek heeft om een acer te hebben. De acer die aan de straat staat, waarvan de onze een spruit is, is rond de 10 a 15 meter hoog.

Ik zou graag deze jonge boom van bijna 1.5 jaar de komende 20 jaar laten veranderen in zo'n mooie dikke stam bonsai met een lengte van 2 meter ongeveer. Maar dat is de droom, de realiteit is dat ik niet weet hoe.

Ik kan nergens vinden hoe deze boom kleiner dan 2 meter te houden en parallel daaraan een dikkere stam te laten groeien.

Ik wil voor de Hokidachi of Chokkan vorm. Gewoon recht omhoog met mooie kruin en zijtakken.

Vragen:
1. Hoe houd ik de boom onder 2 meter in een pot? Welke handelingen moet ik precies ondernemen en met welk gereedschap?

Is het werkelijk zo simpel dat het houden van een Acer Plata. L. (of ieder andere boom) in een pot al er voor zorgt dat hij niet hoog kan worden. Wat is de verhouding van inhoud pot en hoogte boom? Zeg 5 liter pot zorgt voor 2 meter boom, waar 10 liter pot voor 5 meter boom kan zorgen oid?

Of moet ik de top er steeds afknippen dat boven de 2meter komt, wanneer moet ik dat doen? Of moet ik de wortel kortwieken, en hoe moet dat precies? Als ik maar weet hoe ik de boom <2M kan houden heb ik de tijd om vormgeving en snoeien mezelf te leren via internet.

indien er behoefte is aan foto's zal ik die plaatsen.

hg,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Noorse Esdoorn - 1.70M lang - eerste boom - Acer platanoides L. - Kort houden. 5 jaren 6 maanden geleden #80007

• psdb
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier een paar fotos.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Noorse Esdoorn - 1.70M lang - eerste boom - Acer platanoides L. - Kort houden. 5 jaren 6 maanden geleden #80011

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
hahaha,

Je vraagt eigenlijk "Leg me in twee regels uit hoe ik een bonsai maak". In het kort komt het er op need dat je een combinatie van laten schieten en regelmatig terugsnoeien moet toepassen. Hoe je dat combineert bepaald de kwaliteit van de boom en snelheid waarmee je tot een bonsai komt.

De pot bepaald niet echt of de boom groot wordt vrees ik. Je haalt het enthousiasme om te groeien wat weg bij een kleine pot, meer niet.

Noorse Esdoorn - 1.70M lang - eerste boom - Acer platanoides L. - Kort houden. 5 jaren 6 maanden geleden #80013

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Is 2 meter niet wat hoog? Dergelijke lengtegroei zorgt niet direct voor een dikkere stam, gezien een loze lengte met slechts enkele bladeren niet bijdraagt aan een vergroot bladerdek / sapstroom. U dient juist te gaan voor zijtakken die elk meer bladeren kunnen dragen.

Zou hem flink inkorten en de nieuwe takken terug tot gewenste hoogte laten groeien.

De grote van de pot, de substraat inhoud, bepaald de hoeveelheid water waarover de boom gedurende de dag, tussen gegeven watergift kan beschikken. Deze is van invloed op het groeiend, koelend en behouden vermogen van de boom. Welke het volledige loof dient te kunnen voorzien van vocht.

Een te kleine pot resulteert in een gebrek, mocht het u hoog-zomers niet uitkomen om meerdaags aan de dagelijkse vraag te kunnen voldoen.

Noorse Esdoorn - 1.70M lang - eerste boom - Acer platanoides L. - Kort houden. 5 jaren 6 maanden geleden #80017

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Welkom,

Om de boom onder de 2 meter te houden is geen probleem, gewoon in lezen in de bonsai handelingen snoei, verpotten en wortel snoei dan komt het helemaal goed. Doordat je boom groter wil maken is het blad grote niet echt van belang meer gok ik.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren