die aquascapes zien er goed uit zeg!
volgens google is bonsai vereniging brabant 30 minuten bij jou vandaan is redelijk in de buurt.
Website:
www.bonsai-brabant.nl
Hortensiastraat 2
5271 GT, Sint-Michielsgestel
Boeken tegen over internet.
boeken zijn soms gedateerd en sommige info is achterhaald maar in de basis over het algemeen nog wel van toepassing en informatief
het internet staat ook vol met informatie maar let wel op dat ook daar niet alles van juist is of bedoeld is voor andere klimaten als nederland maar over het algemeen met een beetje gezond verstand is het juiste wel te filteren op de website van bonsai empire alleen is al een hoop info te vinden.
(ik heb nog een stapel boeken waar ik niets meer mee doe dus eventueel bij interesse laat het me dan even weten)
Tijdrovend:
ja er gaat wat tijd inzitten inderdaad en als je weinig of geen kennis hebt gaat er veel tijd in het uitzoeken wat te doen zitten zodat je ervaring op doet en ook de dingen juist doet en zo plezier inplaats van teleurstelling aan de hobby beleefd
dagelijkse bezigheden: water geven, bomen lezen, controleren op beesjes ziektes etc met maar 3 bomen kost je dit 15 minuten per dag en als het heet is moet je mischien twee of wel drie keer water geven maar dat is wel te overzien lijkt me
maar zoals je zelf zegt hoe meer bomen hoe meer tijd het kost.
Seizoens werk:
je past technieken toe bij je bomen zoals snoeien bedraden en verpotten etc en dit verschilt per soort wat het juiste tijdstip is om dit te doen dus ook dan weer wat opzoek werk en dan het uitvoeren op het juiste tijdstip, de technieken toepassen opzichzelf is niet heel veel werk maar is het soms lastig de tijd te hebben op het beste moment maar ook hier weer is de grote van de collectie een factor want hoe meer bomen die op hetzelfde tijdstip bepaalde handelingen nodig hebben hoe lastiger het is ze allemaal de juiste aandacht te geven. (tenminste voor mij is dit zo, werk en drie kids is ook al iets wat veel tijd kost
)
of je water van je aquariums geschikt is of iets kan betekenen voor je bomen weet ik niet....
wel vind ik de filmpjes die je laat zien erg mooi!
ik raad het reguliere tuin gereedschap af je hebt niet al het gereedschap direct nodig maar ik vind dat de:
concaaf tang
knobbel tang
jin tang
draadschaar
toch wel dingen zijn die je nodig hebt om snoeiwonden etc vanaf het eerste moment goed te laten genezen en om onnodige beschadigingen te voorkomen
ik bestel zelf wel gereedschap op alie expres van het merk: Tian bonsai
hoogwaardige kwaliteit en in mijn ogen redelijk betaalbaar maar om mee te beginnen kun je ook gewoon een basis setje kopen in elke andere bonsai shop/webshop om mee te beginnen.
verder leuk om te lezen dat je zo enthausiast bent maar vooral goed dat je eerst informatie inwint alvorens er aan te beginnen helaas zien we hier op het forum meestal anders en komt iemand pas vragen stellen als de boom al op zijn einde is
dus mocht je meer vragen hebben of krijgen stel ze dan gerust!