In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

HELP!!! 5 jaren 8 maanden geleden #79006

• Kkimm
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben ten einde raad! Ik heb sinds een half jaar een bonsai ficus. In het begin deed hij het goed maar al gauw begon hij blad te verliezen. Door informatie op te zoeken kwam ik er achter dat dit kwam omdat hij niet genoeg licht kreeg. Ik heb hem toen meteen bij het raam gezet. Hij staat nu 1 meter van het raam. Dit ging een tijdje goed maar na een tijd begon hij weer blad te verliezen. Door de verkregen informatie wist ik dat dit ook kon komen doordat ik de boom te veel of te weinig water gaf. De grond was redelijk vochtig waardoor ik er voor gekozen heb om de boom een tijdje geen water te geven (ongeveer 2 weken). De grond was toen droog. Ik heb hem daarom weer water gegeven. Weer begon hij blad te verliezen. Dit heb ik meerdere keren herhaald en inmiddels verliest hij sowieso blad, of ik hem nu water geef of niet. Ook heb ik speciale bonsai voeding gehaald die ik de plant geef op het moment dat ik hem ook water geef. Wij hebben in huis vloerverwarming, dus ik heb de boom op een tafeltje gezet. Hij staat dus niet rechtstreeks op de grond. De temperatuur is bij ons binnen het hele jaar 21 graden, in de zomer verkoeld de vloer en in de winter verwarmd de vloer. Ik neem aan dat de boom daar dus inmiddels aan gewend is? Ik weet niet wat het nog kan zijn. De wortels zijn nog wit, mij is verteld dat dit goed is??? Hij krijg ook nieuwe groene takjes en bladeren maar die nieuwe bladeren vallen vaak meteen weer af. Heeft iemand nog tips of ideeën over wat ik misschien fout doe?? Ik hoor het graag!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP!!! 5 jaren 8 maanden geleden #79010

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Hoi,

Het nadeel van een ficus dat hij zijn blad kan laten vallen als hem iets niet aanstaat. Ik zelf jaren een ficus gehad, maar laatst weg gedaan. Maar ik gaf hem 1 keer in de week een ferme scheut water. En om de week voeding. Hij stond op een plek die alleen de ochtend zon pakte.

Meer deed ik niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kkimm

HELP!!! 5 jaren 8 maanden geleden #79011

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
misschien geeft het ons een beter beeld als jee foto van de setting en plant geeft kan het helpen om een beter oordeel te geven.

HELP!!! 5 jaren 8 maanden geleden #79024

• BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 121
1 meter van het venster is voor een ficus donker. De tropische boom gedijt best in een lichte en vochtige omgeving. Vanaf april/mei tem september/oktober staan ze liefst buiten.

HELP!!! 5 jaren 8 maanden geleden #79025

• Mikivis
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik geef mijn ficus in de winter elke dag een paar uurtjes groeilamp bij. Ik moet de meststof voor de ficus ook vele lichter maken dan voorgeschreven. Anders heb ik de volgende dag ook een massa gele bladeren. Ik denk ook dat licht je grootste probleem is. Maar 14 dagen geen water geven zou ik toch niet meer doen. Succes

HELP!!! 5 jaren 8 maanden geleden #79035

• Kkimm
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dankjulliewel voor jullie antwoorden. Ik heb nog even een foto bijgevoegd van de setting van de boom. Is dit te donker denken jullie? Ik denk idd dat het probleem zit in te weinig licht of te weinig/ te veel water. Hopelijk kom ik er achter voor de boom het op geeft!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

HELP!!! 5 jaren 8 maanden geleden #79046

• Mikivis
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik denk dat het grootste probleem het licht is, probeer de ficus voor het raam te zetten. En als de plant vochtig aanvoelt moet je geen water bijgeven. Als het droog aanvoelt wel. Ficus is een sterke plant en geeft niet snel op maar geduld zal je nu moeten hebben. Maar ik zou hem lichter zetten.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts