Een vrijdag heb ik van een goede vriend als geschenk een Bonsai boompje (Chinese Iep) gekregen en zou wel wat hulp/ advies kunnen gebruiken daar ik geen enkele ervaring heb met Bonsai bomen. Ik ben een enthousiaste orchidee hobbyist met ruime ervaring in het verzorgen van deze prachtige bloeiers. Vandaar dat deze vriend dacht dat een Bonsai een mooie aanvulling hierop zou zijn. Heb diverse YT video's bekeken, online info gezocht en gisteren in Kindle jullie "Bonsai; The Beginner's Guide" gekocht en gelezen. Na het lezen had ik echter nog meer vragen als daarvoor.
De boom is gekocht als indoor Bonsai heb ik begrepen en hij staat nu voor een Velux raam op het Noorden in een koelere kamer om de wisseling van de seizoenen te emuleren. Het is de bedoeling dat hij in het voorjaar na de laatste nachtvorst te samen met een Cymbidium naar buiten gaat op het balkon dat op het Zuiden ligt. Net als de Bonsai verdraagt de Cymbidium géén felle zomerzon maar heeft wel graag veel licht en heeft daarvoor een plek die dit faciliteert. De Bonsai zou hier prima naast kunnen staan. Is dit de juiste benadering?
Ik zit met name met de volgende vragen:
Is de boom die ik heb een "echte" Bonsai, of is dit een "preBonsai" boom? Ik heb twee foto's bijgevoegd die het aanzicht van de boom tonen. Van één kant heb/ zie ik al een vorm die ik in gedachten heb, maar de andere kant is een warrig geheel waarvan ik niet goed weet wat ik er mee aan moet. Ook het snoeien is iets waar ik tegenop zie. Want eenmaal eraf is het gedaan. Ieder advies of goede raad zou bijzonder gewaardeerd worden.
Bijlage niet gevonden
Bijlage niet gevonden
Bijlage niet gevonden
Bijlage niet gevonden