In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is onze bonsai ziek? 5 jaren 11 maanden geleden #77676

• Flynn
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Begin November deze bonsai (binnen) gekocht. Hij staat in de erker, er komt van 3 kanten licht (wel Noord) en er is vloerverwarming die een constante temperatuur in de kamer garandeert. Instructies voor water geven dacht ik zo goed mogelijk opgevolgd, maar nu gebeurt er dit (zie foto). Een deel van de blaadjes is mooi groen, een deel lijkt wel aangetast en valt uit. De grond voelt licht vochtig als ik mijn vinger erin steek, maar niet te nat.
Graag advies?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Dit bericht bevat bestanden als bijlagen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Flynn.

Is onze bonsai ziek? 5 jaren 11 maanden geleden #77677

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955
Welkom hier Flynn.
Een binnenbonsai bestaat eigenlijk niet. Bomen horen buiten. Alleen voor een carmona is het te koud buiten. Deze soort is sowieso een moeilijke soort; is erg gevoelig voor veranderingen. Dat maakt dat je deze eigenlijk niet goed kunt houden in ons klimaat. Wat er exact mee mis is kan ik je miet vertellen. Maat je kunt waarschijnlijk wel raden hoe het gaat aflopen met je carmona...

Is onze bonsai ziek? 5 jaren 11 maanden geleden #77678

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Een carmona. Binnenbonsai ( een contradictie maar goed) zijn heel moeilijk te houden. Gezien ze uit een tropisch klimaat komen zijn ze vooral een hogere luchtvochtigheid gewend, iets wat in onze droge huiskamer zeer moeilijk te bekomen is ( tenzij je het vocht van de muren wil zien aflopen). Ook rechtstreekse zonnestralen zijn gevaarlijk ( zeker in combinatie met een lage luchtvochtigheid). Vergeet niet, je boom staat in een serre ( erker) met een hoop glas er rond.
Hoogstwaarschijnlijk staat hij dan nog in een bak beton( totaal aangekoekte rommelaarde/klei...) waardoor er geen vocht bij de wortels kan.
Ik treedt mijn voorganger bij: hoogstwaarschijnlijk einde verhaal voor deze plant

Is onze bonsai ziek? 5 jaren 11 maanden geleden #77679

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
De carmona staat inderdaad bekend als erg lastig, heb er ook helaas ervaring mee dat eentje die het niet heeft overleefd. Nu heb ik een Malsai staan die mijn dochter wilde hebben die het een stuk beter doet. Hij houd het al een jaar vol :side: Maar ondanks dat het een lastige plant is, is hij wel erg sterk.
Na mijn zomer vakantie vond ik hem terug in een hoedanigheid dat ik dat het gebeurd was. Ik ben hem water gaan geven en ben hem blijven verzorgen. Uit eindelijk is hij er weer volledig bovenop gekomen en doet hij het prima.

De foto ik die ik bij gevoegd heb was na een paar weken verzorging.

Dit gezegd hebbende denk ik wel dat het voor deze plant een ander verhaal word, deze ziet er wel heel ziek uit. Ik denk net als LucRoux dat hij al niet in de juiste grond staat. De mijne staat nu ook gewoon weer binnen (na een zomer buiten vertoeven) ik geef hem water als de bovenlaag droog word en benevel regelmatig zijn blad met water voor de droge lucht.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren