In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

locatie grote bonsai bom 6 jaren 1 week geleden #77317

• lelouch123
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Een paar maanden terug heb ik een grote bonsai boom cadeau gehad, deze komt bij de IKEA vandaan.
Deze boom doet het niet erg goed bij mij dus ik vroeg mij af of het aan de locatie ligt of de verzorging.Hij heeft heel veel bladverlies.
Ik heb hem ondertussen van plek veranderd want de eerste locatie was duidelijk niet goed, maar nu een aantal weken op zijn nieuwe plek en er is nog steeds veel bladverlies. In de bijlage de oude locaties en de huidige locatie waar de boom nu staat.
Hij staat nu voor het raam, veel licht maar ook direct in de zon.
Ik geef de boom ongeveer om de 3 of 4 dagen water, als de grond droog begint te worden. Gewoon kraanwater met een gieter op de aarde.
Ik ben nu ook begonnen met het benevelen van de bladeren.

Hebben jullie tips? Wat kan ik veranderen of beter doen om de boom op te knappen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by lelouch123.

locatie grote bonsai bom 6 jaren 1 week geleden #77319

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Staat goed zo, in direct of indirect daglicht doet een ficus het goed. Van geen of geen direct daglicht wordt hij inderdaad minder blij. Die zwarte muur als achtergrond helpt daar niet bij.

locatie grote bonsai bom 6 jaren 1 week geleden #77320

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Locatie om te overwinteren is prima lijkt me voldoende licht en niet boven de radiator!
Ik raad je wel aan om hem van het voorjaar aan de andere kant van het raam neer te zetten (buiten) en dan tegen de winter kan hij weer naar binnen zal hem goed doen!

Verder is het een ficus en die verliest ook nog wel eens blad als hij verhuist van plek dus probeer hem nu zo te laten staan en zoals je al doet regelmatig benevelen met een plantenspuit is goed ook zoals je zelf aangeeft pas water geven als de grond wat aangedroogd is!
Succes en veel plezier met je boom!

locatie grote bonsai bom 6 jaren 1 week geleden #77354

• Kkimm
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb dit probleem in het begin ook gehad! Ook een ficus boom van IKEA. Ik kwam er achter dat ik hem te veel water gaf. De onderkant van de grond van mijn boom bleek nog super nat te zijn terwijl de boven kant droog aanvoelde. Ik heb hem toen een tijdje (echt wel 3 weken) geen water gegeven. Ik merkte dat het bladverlies steeds minder werd. Nu is de onderkant niet meer drijfnat en nu geef ik mijn boom elke week 1x water. Ik voel met mijn vinger diep in de grond. Zolang die nog vochtig voelt heeft de boom niet persee water nodig. Deze bomen kunnen best wel wat hebben, dus probeer het even uit. Als je m een tijdje geen water geeft raakt hij hier niet meteen van beschadigd. Kan best zijn dat hij nu juist te veel water krijgt en dat je m als het ware 'verzuipt'. Succes!

locatie grote bonsai bom 6 jaren 1 week geleden #77355

• lelouch123
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de berichten! Ik laat hem hier staan en zal de verzorging volhouden zo.
Hoop dat het dan stopt met de bladuitval anders is die over 2 weken kaal haha!

locatie grote bonsai bom 6 jaren 1 week geleden #77357

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Ben niet bekend met de levensduur van een gedragen Ficus blad, maar schat het op +1 jaar, alvorens deze natuurlijk afvalt. Zijn er problemen met jonge aangroei / bladen dan ondervind de Ficus problemen.

Tekenen van verzuiping ( wortelrot ) zijn gelijk aan verdroging ( wortelverdroging ). In beide gevallen levert de afstervende wortelvoet te weinig aanvoer water en voeding naar het loof, waardoor deze zichtbaar verdroogt. Verhoging watergift is geen oplossing.

Wanneer de exacte oorzaak onbekend is, is het aanhouden van langdurige minimale watergift raadzaam. Maar kan tegennatuurlijk aanvoelen.

Herstel is echter niet direct en kan enkele weken tot maanden duren. In beide gevallen dienen de wortels te herstellen en daar opvolgend het gedragen loof.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren