In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Chineese Iep - Wortel rot? 6 jaren 4 weken geleden #77170

• Jochem7
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik ben pas een paar maanden bezig met me te verdiepen in deze prachtige hobby, dus ik val nog aardig onder de beginners tak.
Vandaar dan ook deze vraag en hopelijk een aantal antwoorden waar ik (en mijn boom) iets mee kan voor nu en in de toekomst.

Ik heb een tijdje terug mijn eerste bonsai gekocht, zoals de titel al verklapt, een Chineese Iep.

Ca. 3-4 oud en doet het eigenlijk prima, staat altijd voor het raam op het zuiden en met goed weer gaat de boom lekker naar buiten.
Bladeren vallen amper af (slechts 1 of 2 stuks per week), donker groen blad, ook boven in de top komen nieuwe er blaadjes uit.
Hij reageert goed op de voeding die ik hem geef (biogold). Ik zit er nog wel aan te denken om hem eens per week ook vloeibare voeding te geven.

Maar goed, nu komt het probleem..
Een kleine week geleden is het me opgevallen dat er aan de begin stam vanaf de grond een stukje wit uitslaat en heel zacht aan voelt.
Nu heb ik natuurlijk al overuren gedraaid op internet en dit forum om de oorzaak te kunnen vinden alleen kom ik nog niet echt tot een geruststelling.
Ik ben er gisteren even voor gaan zitten en heb op gevoel toch maar besloten om het weg te halen. Nu zag ik tot mijn verbazing dat de wortels (in mijn ogen) nog steeds gezond zijn en de witte aanslag naar mijn mening aan voelde als een soort van klei? Vreemd, want eerder heb ik dat nog niet gezien bij deze boom.

Mijn vragen:

- Vloeibare meststof toevoegen inclusief de organische voeding van Biogold?
- De boom nu opnieuw in de pot zetten vanwege er toch wat wortels (zie foto's) zichtbaar zijn geworden op het oppervlak
- Jullie advies

Ik heb foto's bijgevoegd, ik hoop dat jullie mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Mijn dank is groot!

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jochem7.

Chineese Iep - Wortel rot? 6 jaren 4 weken geleden #77171

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Het lijkt er voor mij niet op dat de boom zelf ziek is. Ik denk dat de witte massa restanten van biogold zijn die wat schimmelen, al of niet versterkt door wat kalkaanslag vanuit het bewateren (leidingwater?). Op het forum vindt je veel items terug over die witte aanslag.
Of je naast Biogold ook vloeibare voeding geeft is denk ik een persoonlijke keuze. Als je plant gezondheid uitstraalt (wat op het deeltje dat op de laatste foto te zien is) is meer voeding niet nodig. Je mag blij zijn dat je plant, die regelmatig binnenstaat het goed doet. Never change a ....?
Een totaalfoto van je boom en een meer close up van een tak met bladeren?

Chineese Iep - Wortel rot? 6 jaren 4 weken geleden #77175

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955
in principe is Biogold een, organische complete voeding. Ik zou hiernaast zeker geen Pokon achtige anorganische voeding geven. Wel zou je als aanvulling visemulsie en algenextract kunnen geven. Maar alleen tijdens het groeiseizoen. Als de plant niet groeit heeft hij ook geen voeding (=bouwstoffen) nodig.
Het gevaar bij jouw plant is dat de kluit nog in originele aarde staat, met daar omheen een akadamamengsel. Hierdoor kan het gebeuren dat als je water geeft, het water niet de wortels bereikt, maar via de akadama naar beneden loopt om zo de pot uit te lopen. Zeker als de boom vrij droog heeft gestaan. Je doet er dan ook goed aan om de boom op een geschikt moment uit zijn pot te lichten en de aarde zoveel mogelijk te verwijderen.
Over de aanslag zou ik me niet zo druk maken.

Chineese Iep - Wortel rot? 6 jaren 4 weken geleden #77176

• Jochem7
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Ivan schreef : Het lijkt er voor mij niet op dat de boom zelf ziek is. Ik denk dat de witte massa restanten van biogold zijn die wat schimmelen, al of niet versterkt door wat kalkaanslag vanuit het bewateren (leidingwater?). Op het forum vindt je veel items terug over die witte aanslag.
Of je naast Biogold ook vloeibare voeding geeft is denk ik een persoonlijke keuze. Als je plant gezondheid uitstraalt (wat op het deeltje dat op de laatste foto te zien is) is meer voeding niet nodig. Je mag blij zijn dat je plant, die regelmatig binnenstaat het goed doet. Never change a ....?
Een totaalfoto van je boom en een meer close up van een tak met bladeren?

Bedankt voor de gewenste info!

Dat heb ik de laatste tijd al vaker gehoord, het is en blijft toch een boom die gewoon buiten moet staan maar het toch heel erg goed doet hier binnen. Puur geluk misschien? Ik ben wel van plan om hem na de aankomende winter buiten neer te gaan zetten, daar hoort een boom ook te staan en krijgt hij ook rustig de tijd om zijn winter jasje aan te doen als de winter erop volgt. Als ik hem nu buiten plaats zal die het denk ik niet overleven.

Ja, ik geef hem lauw leiding water. Ik heb hier al meer voorbij zien komen dat regenwater eigenlijk het beste is vanwege de kalk. Misschien toch maar eens gaan kijken om iets in de tuin neer te gaan zetten om het water op te vangen voor in de tijd dat hij nog binnen staat. :)

Zie onder voor de gevraagde foto`s.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Chineese Iep - Wortel rot? 6 jaren 4 weken geleden #77177

• Jochem7
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Marco buijsman schreef : in principe is Biogold een, organische complete voeding. Ik zou hiernaast zeker geen Pokon achtige anorganische voeding geven. Wel zou je als aanvulling visemulsie en algenextract kunnen geven. Maar alleen tijdens het groeiseizoen. Als de plant niet groeit heeft hij ook geen voeding (=bouwstoffen) nodig.
Het gevaar bij jouw plant is dat de kluit nog in originele aarde staat, met daar omheen een akadamamengsel. Hierdoor kan het gebeuren dat als je water geeft, het water niet de wortels bereikt, maar via de akadama naar beneden loopt om zo de pot uit te lopen. Zeker als de boom vrij droog heeft gestaan. Je doet er dan ook goed aan om de boom op een geschikt moment uit zijn pot te lichten en de aarde zoveel mogelijk te verwijderen.

Ook jij bedankt voor de info!

Dan ga ik in ieder geval geen extra voeding geven als dat niet nodig is. Mijn bonsai staat momenteel nog binnen en ik heb hier gelezen dat hij dan altijd wil blijven groeien vanwege de constante tempratuur? De Iep doet het nu ook prima en kijkt verder gezond dus ik volg de juiste raad op en laat het voor een tijdje even zoals het nu is.

Het beste is dus dat alle wortels onder de grond zitten? Doe ik er nu nog goed aan om dat nog te repareren en opnieuw naar wens te maken met de juiste grondmix? Wat stel jij voor om toe te passen, dan kan ik het in ieder geval meteen goed doen en kan hij een jaartje groeien voor ik hem ga verpotten naar een groter model. :)

Chineese Iep - Wortel rot? 6 jaren 3 weken geleden #77178

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955

Jochem7 schreef :

Marco buijsman schreef : in principe is Biogold een, organische complete voeding. Ik zou hiernaast zeker geen Pokon achtige anorganische voeding geven. Wel zou je als aanvulling visemulsie en algenextract kunnen geven. Maar alleen tijdens het groeiseizoen. Als de plant niet groeit heeft hij ook geen voeding (=bouwstoffen) nodig.

Ook jij bedankt voor de info!

Dan ga ik in ieder geval geen extra voeding geven als dat niet nodig is. Mijn bonsai staat momenteel nog binnen en ik heb hier gelezen dat hij dan altijd wil blijven groeien vanwege de constante tempratuur? De Iep doet het nu ook prima en kijkt verder gezond dus ik volg de juiste raad op en laat het voor een tijdje even zoals het nu is.

Het beste is dus dat alle wortels onder de grond zitten? Doe ik er nu nog goed aan om dat nog te repareren en opnieuw naar wens te maken met de juiste grondmix? Wat stel jij voor om toe te passen, dan kan ik het in ieder geval meteen goed doen en kan hij een jaartje groeien voor ik hem ga verpotten naar een groter model. :)

ik zou hem zo snel mogelijk naar buiten doen en niet afwachten tot de winter. Dan wordt de overgang veel te groot. Nu kan hij nog langzaam afharden en stoppen met groeien. Ik zou hem wel vorstvrij houden en bij lange regenperiodes beschut neerzetten. Aan het begin van het nieuwe groeiseizoen kun je hem dan verpotten zoals ik al eerder omschreven heb. Een grotere pot hoeft niet. Alleen de wortelkluit schoonmaken en wat lichte wortelsnoei.

De problemen bij bonsai binnenshuis openbaren zich vooral in de winter: vanwege de warmte groeit de plant door, echter hij krijgt veel te weinig licht waardoor hij sprieterig wordt, Tel daar de veel te lage luchtvochtigheid en veelal verkeerde watergift bij op en het feestje is compleet; de plant gaat kwijnen.

Leidingwater voor een Iep is trouwens prima hoor.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts