Bomen met loof kunnen door vorst of bevriezing.
Een boom met loof verdampt water en voert via de wortels nieuw water aan.
Als dit niet meer mogelijk is door vorst dan kan de boom uitdrogen.
plus door de kou verminderd de zuigkracht van de wortels terwijl het loof wel vocht blijft verliezen.
Meeste eiken hebben al herfstkleuren tot zelfs al hun loof weg. dus heb dit eerder gedaan om schade te voorkomen.
De knoppen staan goed dik, dus maak me hier niet zozeer druk om.
Duidelijk! Dank je wel voor de toelichting. Hier bij mij is nog geen nachtvorst voorspeld, en mijn eik staat nog volledig groen. Er is dan toch nog geen noodzaak om het kaal te trekken?
Wat betreft ontbladeren tegen verdamping kan ik inkomen dat dit helpt
Al is het toch wel geweten dat een boom ontbladeren terwijl hij nog groen is de winterhardheid vermindert door dat de boom de aanwezige suiker in het blad niet heeft terug opgenomen, herfstverkleuring dus of klopt deze stelling niet Yannick?
Marco buijsman schreef : Duidelijk! Dank je wel voor de toelichting. Hier bij mij is nog geen nachtvorst voorspeld, en mijn eik staat nog volledig groen. Er is dan toch nog geen noodzaak om het kaal te trekken?
Wow, ik heb hier al -3 gehad van de week! 4 dagen met nachtvorst, en een dag met temps compleet beneden 0!
Interesante discussie!
Hier ook nog geen vorst gehad zelfs niet snachts, zal waarschijnlijk niet lang meer duren ben ik bang....
sommige bomen hier zijn ook nog gewoon vol en groen ik laat de natuur zijn ding maar gewoon doen en wacht het af