In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77010

• Ryutsui
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag iedereen,

Ik heb sinds gisteren een Bonsai gekregen (Azalea), en ik heb hier enkele vragen over.
  • Wanneer is een Bonsai volwassen en kan je dit op de één of andere manier zien?
  • Aangezien afwisselend weer in België vaak voorkomt, weet ik niet goed of ik hem buiten of binnen moet zetten ter bescherming van vrieskou. En wanneer het bijvoorbeeld 's nachts regent, ben ik ook bang dat hij wortelrot krijgt.

Al vast bedankt, groetjes
Jens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77013

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Dag Jens, welkom op het forum!

Je vragen zijn langs de ene kant gemakkelijk, langs de andere kant ook weer niet.

Eerst en vooral: post eens een foto van je azalea, dan weten we waarover we praten.
Gezien het je eerste post is en uit je vragen neem ik aan dat dit je eerste boompje is, en een mallsai ( nogmaals veronderstelling).
Volwassen.. om deze vraag te beantwoorden heb je al bijna een bonsaicursus nodig, en is eigenlijk ook irrelevant....Een boom blijft groeien als je hem goed verzorgt, maar moet soms ook geremd worden of net niet, afhankelijk van zoveel factoren...
Ook je andere vraag over het binnen/ buiten... : bomen staan buiten, punt. Ook hier weer is het antwoord niet eenduidig, afhankelijk van zoveel factoren. Omdat onze boompjes in een pot staan moet je enkel opletten voor verlengde periodes van intense vrieskou ( lees -10 of zo), maar een nacht van lichte vorst kan al je bloemen of ontluikende bladeren om zeep helpen...
Je regenvraag... buiten regent het, en bomen gaan daar niet dood van he...wortelrot krijg je niet van een regenbui ( als je water geeft "regent" het toch ook?) maar van lang te nat te staan in slechte dichtgeslibde grond ( als mijn aannname van mallsai klopt staat ie daarin, maar dat zien we wel op de foto).

Groetjes, Luc

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77015

• Ryutsui
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb hier een foto van de Azalea.

Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn, vanwege lichtinval.
Ik heb ook een 2de foto genomen van de aarde zelf.

Al vast bedankt voor je reactie.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Ryutsui.

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77016

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
...zoals ik dacht...
Waar beginnen...
Zoals hij er nu bijstaat heb je binnen de kortste keren een dode plant
- binnen
- heb je hem zo gekregen??? Dit lijkt op een plant die ergens uitgetrokken is,zonder meer in een bonsaischaaltje gezet is en waar in de rapte vaag wat draad rond gegooid is..... Raar hoor, de haarwortels liggen bloot, er zit bijna geen grond in de schaal... vreemd...

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77017

• Ryutsui
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja het is zo. Ik heb deze 'boom' van mijn broer gekregen die deze in een tuincentrum zag staan.
Ik heb ook al opzoekingswerk verricht en ben erachter gekomen dat mallsai aan de kruin precies een afgeknipt stompje hebben.
Dat is bij deze boom ook zo. Ook had het al draad rond zich toen deze gekocht werd. Dus volgens mij is er iemand geweest die geprobeerd heeft
deze mallsai nog wat bonsai vorm te geven.

Wat ik gedaan heb is: De dikke draad die rond de stam zat heb ik er wat afgenomen omdat het al wat littekens naliet.
Ik heb al vast kanuma aarde besteld op deze webshop en ga hem ook buiten zetten.

Raad je nog iets aan, van wat ik kan doen, om het misschien te kunnen redden?

Al vast bedankt voor je goede raad.

Laast bewerkt: Post by Ryutsui.

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77018

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Meteen maar de zure appel doorbijten: dit zal de eerste 10 jaar geen bonsai zijn. Plantje is amper een paar jaar oud..
Dus: schaf je een iets grotere plastic container aan, doe wat kanuma op de bodem, haal je plant uit het schaaltje waar hij nu instaat zonder aan de wortels te komen ( gewoon eruit heffen ), vul aan met kanuma ( zorg ervoor dat er geen holtes zijn) en water alles aan. Zet buiten ( let een beetje op evt vriestemp, je plant komt waarsch uit een serre en heeft weinig weerstand) en begin je in te lezen over bonsai, ga naar een club, .... Als je deze plant al in leven kan houden is het al iets..

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77020

• Ryutsui
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt voor je snelle antwoorden en je goede raad.
Ik hoop dat het blijft leven.

Standplaats en volwassen bonsai 6 jaren 1 maand geleden #77025

• Genz
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 4
Het is grappig maar ik heb bijna een kopie van jouw plant gekocht zo'n vier maanden geleden. Het leuke is dat zelfs zo'n klein geval in de zomer bloemen geeft en dus wat kleur meebrengt. Ik heb de mijne ook wat extra grond gegeven, buiten gezet, eveneens de dikke draad er af gehaald wegens de schade, blaadjes naar de binnenkant gesnoeid zodat je enkel aan de punten nog de blaadjes over houdt. Of dit alles goed is? Geen idee.. heb het gedaan op basis van wat ik hier heb meegekregen en heb gelezen op het forum. Naar volgend voorjaar wil ik hem in een grotere schaal zetten met goede grond. Eventueel zo laag mogelijk de takken zo lang mogelijk laten om wat meer stam te kweken. Ik heb me er ook al bij neergelegd dat de komende 10 jaar er waarschijnlijk niet echt een bonsai staat maar dat is net het leuke. Als ik deze wat onder de knie krijg, koop ik misschien binnen een jaar een wat grotere Azalea.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren