In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76511

• Stefan
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Super bedankt voor de info. Wat zou je aanraden als juiste grond en drainage materiaal voor een meidoorn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76512

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940

dennisfranx schreef :
Wees er van bewust dat de verhoudingen en soort grond wat gekozen word ook afgangt van het soort boom, standplaats en de verzorging die geboden kan worden.

Grondsoorten informatie

Bij bonsai zijn er nergens meer verschillende meningen en discussies dan over substraat.

Dit komt mede doordat een substraat afgesteld word op een aantal persoonlijke factoren waardoor er geen algemeene perfect substraat bestaat en hierdoor er dus veel verschillende mengsels zijn voor veel verschillende situaties.

Persoonlijke factoren
Verzorging
Hoeveel er bewaterd kan worden per dag.
Kan er wel of geen bescherming geboden worden tegen veel regenval in de herfst en de winter en eventueel tegen strenge vorst.[/list]
Standplaats
Hoeveel zon krijgt de boom
Hoe snel droogt de grond uit door de zon en wind[/list]
Klimaat
Ook al zijn nederland en belgie niet groot er zijn toch wel behoorlijke verschillen in het klimaat (micro klimaten)zoals iemand aan de kust waar het veel waait of iemand in het binnenland.[/list]
Budget
Klinkt misschien gek maar we kunnen niet in iedereen zijn portemonee kijken, de een kan makkelijk alle duurdere matterialen aanschaffen terwijl de ander moet puzzelen en kiest voor wat goedkopere oplossingen.
Dit houd overigens niet in dat goedkoper slechter is want tegenwoordig zijn er heel wat goede alternatieven als vervanger van de japanse traditionele grondsoorten.[/list]

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76513

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Mijn meidoorns doen het allemaal goed in een mengeling van fb-clinoptiloliet ( zeoliet) en wat organisch materiaal ( cocopeat bvb). De soort is zeer sterk, bijna niet kapot te krijgen. Lees/kijk je in over de soort bij Bonsai4me ( Harry Harrington) en Tony Trickle ( op youtube).
Het boompje dat je nu hebt hoort niet thuis in een pot(je), moet nog jaaaaaren in volle grond , met om de paar jaren snoei en opgraven om aan de wortels te werken.

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76524

• Stefan
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt ik zal de filmpjes even opzoeken en kijken. Misschien een domme vraag hoor. Maar als ik een boom uit de tuin rooi van ongeveer een jaar of 8 oud. Hoeveel tijd gaat er dan ONGEVEER overheen dat ie in een echte bonsai schaal kan?

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76525

• dennisfranx
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Stefan schreef : Bedankt ik zal de filmpjes even opzoeken en kijken. Misschien een domme vraag hoor. Maar als ik een boom uit de tuin rooi van ongeveer een jaar of 8 oud. Hoeveel tijd gaat er dan ONGEVEER overheen dat ie in een echte bonsai schaal kan?

is per boom verschillend afhankeleijk van de hoevelheid fijne haarwortels
eerst opzoeken of de soort geschikt is.....
en dan bedenken of de boom wel goede eigenschappen bezit die voor bonsai nodig zijn
en dan denk ik eerst minimaal 2 jaar laten herstellen in een houten training kist en dan mischien kan je hem weer over potten.
de vraag is wil je dat dan al mischien moet de boom nog wel flink ontwikkelen....
ik raad je aan eens flink wat info op te zoeken en alvast te leren wat geduld te gaan hebben want dat is bij bonsai er belangrijk !

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76526

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Als je in je eigen tuin een boom opkweekt graaf je hem niet na 8 jaar even uit de grond, maar om de 2-3 jaar en snoei je de wortels bij op een wijze dat je op het einde een goede nebari en kleine wortelkluit bereikt. Je boom kan in een schaal als hij er klaar voor is.
Zoek wat info over opkweken in volle grond (of grote bak als je geen plaats in een tuin hebt, hier op de site en op andere sites

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76527

• Stefan
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt. Ik ben druk bezig allemaal info te lezen op deze forum. Ik heb al heel wat topics in de help sectie doorgelezen en wordt steeds meer duidelijker en er komen uiteraard ook weer vragen voor terug en dom of niet dan stel ik ze hier even zodat ik direct antwoordt heb. Antwoordt krijg ik hier snel gelukkig . Dank daarvoor. Is de cursus die hier aangeboden wordt geschikt voor een beginner als ik?

Ik kan aan veel bomen en struiken komen zoals beuken . Meidoorn . Eik . Beuk. Ect.. ect.. deze zijn echter nooit met doel om ooit een bonsai te worden geplant en dus ook niet om de zoveel jaar los gestoken. Maar ik zie al wel dat 5 a 10 jaar niets is in het leven van een bonsai opbouwen.

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76528

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Tuurlijk is die cursus interessant.
Je zal er altijd wel iets wijzer van worden.

Als de bomen die je noemt een mooie dikke stam hebben of een beweging kun je er enkele uitgraven. Of als ze interessante takken hebben kun je ze eventueel marcotteren.
Je kan ze in een cementkuip zetten en laten herstellen of een kist op maat maken.

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76529

• dennisfranx
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Stefan schreef : Bedankt. Ik ben druk bezig allemaal info te lezen op deze forum. Ik heb al heel wat topics in de help sectie doorgelezen en wordt steeds meer duidelijker en er komen uiteraard ook weer vragen voor terug en dom of niet dan stel ik ze hier even zodat ik direct antwoordt heb. Antwoordt krijg ik hier snel gelukkig . Dank daarvoor. Is de cursus die hier aangeboden wordt geschikt voor een beginner als ik?

Ik kan aan veel bomen en struiken komen zoals beuken . Meidoorn . Eik . Beuk. Ect.. ect.. deze zijn echter nooit met doel om ooit een bonsai te worden geplant en dus ook niet om de zoveel jaar los gestoken. Maar ik zie al wel dat 5 a 10 jaar niets is in het leven van een bonsai opbouwen.

goed bezig dus ;)
dan ben je tegen volgend voorjaar goed op de hoogte op welke aspecten je bomen kunt selecteren om uit te graven en hoe deze op te potten en te verzorgen
vragen is altijd goed en met wat onderzoek kun je gerichte vragen stellen waar een beter antwoord op gegeven kan worden!
je meidoorntje doet me denken aan mijn begin met bonsai ;)
www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/14821-meidoorn

de cursus is interesant en leerzaam dus is zeker niet verkeerd.
ook kun je eens overwegen om bij een vereniging of een workshop te gaan kijken, ik weet niet waar je vandaan komt?
daarnaast kan je eens wat video's bekijken op youtube maar let hierbij wel op dat niet alle video's correcte informatie verstrekken of dat deze voortkomen uit een totaal ander klimaat als dat van ons.

in iedergeval welkom en verder veel plezier gewenst met deze verslavende hobby ;)

Is deze geschikt?? 6 jaren 2 maanden geleden #76531

• Stefan
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Net de cursus hier aangeschaft om mee te beginnen. Voor nu stort ik me hier even op om alle info op te slurpen. Wel leuk om te zien dat je inderdaad met ongeveer net zo'n boompje bent begonnen. Heb je ook een foto van hoe ie er nu uitziet? Ik woon ongeveer een 30 km van groningen af in een k lkein dorpje. Dichtbij delfzijl.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren