In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76469

• Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 110
Hallo,

In een verwaarloosde tuin staan enkele esdoorns. Het lijkt me leuk om er enkele uit te scheppen om te proberen bonsai van te maken. Het probleem is dat ze er vrij snel weg moeten, waarschijnlijk toch max binnen 2 maanden of zo. Ze zijn vrij hoog, toch wel 2 meter en hoger, dus ze zouden toch al ingekort moeten worden. Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Bv. Nu inkorten en eventueel wondpasta op smeren, nog 2 maanden de kans geven om te herstellen en dan uitscheppen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76471

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Ik zou toch zeker nog even wachten tot de bladeren beginnen te vallen. Dan is de sapstroom het laagst en kun je ze afzagen en uitgraven.
Hopelijk valt dat dan wel binnen de tijd dat je hebt.

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76475

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Zodra het blad begint te verkleuren kan je ze goed verplaatsen. Dus in de loop van oktober.

Hou je er rekening mee dat de meeste soorten esdoorn niet heel erg geschikt zijn voor bonsai?

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76483

• Panda
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik zal ze sowieso zo lang mogelijk laten staan dan.

Ik dacht dat esdoorn juist geschikt was, maar ik ken er niet veel van. Ze zijn er vanzelf gekomen en zijn op zeer korte tijd hard gegroeid. Daarom leek me dat je daar op vrij korte tijd iets van kon maken. Mooi rechte en al vrij dikke stammetjes, dus dat leek me goed voor een bezemstijl.

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76484

• Panda
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dit is de grootste...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76486

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Je toont de 'Gewone esdoorn' die zich zoals ook de 'Noorse esdoorn' als een pest spontaan kan uitzaaien. Zijn niet zo bonsai geschikt wegens het wat groot blijvend blad en de bladstelen zijn daarenboven nog moeilijker te verkleinen zijn. Ze blijven dus onaantrekkelijk lang.

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76581

• Panda
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ondertussen heb ik wat rond gelezen over de soort.
Deze groeit snel in de beginjaren, heelt gemakkelijk en ontwikkelt veel uitlopers rond snoeiwondes.
Het zal misschien niet de mooiste bonsai worden, om de door jou aangehaalde redenen, maar het lijkt me wel een interessante soort om als beginneling mee te experimenteren. Ook omdat er meerdere staan; ik kan dus verschillende stijlen en groottes uitproberen.
En misschien best niet te klein maken i.v.m. de groot blijvende bladeren...

Volgens mij mag de esdoorn nu gesnoeid worden (klopt dit)? Die ik er dan goed aan om de stammen al in te korten?
En zou het nuttig zijn om al rond de wortel te steken om hen dan definitief te verplaatsen wanneer ze weg moeten?

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76582

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Volgens mij is er al advies gegeven over het uitgraven? Je kan natuurlijk nu uitgraven en terug snoeien. Maar dat kan ook bij bladval. Of in de winter.

Snoeien kan altijd. Maar bij voorkeur niet van eind februari tot na de bladontluiking.
Verplaatsen kan, er vanuit gaande dat de voor dat moment juiste behandeling kan worden gegeven, ook nagenoeg altijd. Zo vanaf nu ongeveer tot maart is het beste.

Persoonlijk zou ik snoeien na bladval. Dan begin maart uitgraven en in een pot met goed doorlatend substraat zetten.

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76584

• Panda
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik heb zeker niet de tijd tot begin maart. Het uitgraven kan ik dus enkel zo lang mogelijk uitstellen tot ze echt weg moeten. Maar ik vraag me af of het dan optimaal is om het inkorten en verplaatsen gelijktijdig te doen. Dat zijn 2 acties waarvan de boom moet recupereren. Als het dan nog op een niet zo optimaal tijdstip gebeurt... Daarom dat ik me afvroeg of het nuttig zou zijn om nu al in te korten. Dan kan de boom hiervan eerst recupereren.
En ik heb al verschillende malen gelezen dat men met een spade rond de boom steekt zonder al echt uit te graven. Dan zouden de wortels hier al van kunnen recupereren en vertakken en wordt dit voor de boom minder ingrijpend op het moment dat hij echt wordt uitgeschept.
Maar ik weet dus niet of een van deze acties (of allebei) in dit geval zin heeft...

Esdoorn uitscheppen 6 jaren 2 maanden geleden #76585

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
dan zou ik beide acties in een keer doen. Wacht tot ze weg moeten, of tot het blad begint te verkleuren. Dan terug snoeien, uitgraven en in een ruime bak zetten.

Ik heb een paar jaar geleden ook zoiets uit de grond gevist. deze zijn nagenoeg onverwoestbaar.
www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/6288-a...tanus-special-davids

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts