In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mieren in en op bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #76485

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Vorig jaar werd ik gestoord van het bladluis en mieren. Dit jaar weinig tot geen bladluis gezien, maar de meren paraderen nog vrolijk rond in mijn tuin :angry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mieren in en op bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #76489

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

dvmiguel schreef : Dus als ik geen bladluis kan vinden kunnen deze mieren kwaad doen ?

Nee. Maar mieren zijn een goede indicatie van iets anders wat op je boom leeft wat wel kwaad kan. De boom nog een keer goed bekijken. Schildluis valt niet meteen op als je neit weet wat je zoekt.

Mieren in en op bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #76491

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172

dennisfranx schreef :

Tom Haest schreef : Eigenlijk moet ik zeggen dat ik het ook nog gehad heb dat ik geen bladluis zag zitten op een boom waar mieren opzatten.
Maar aangezien ik toch andere moest behandelen tegen luizen deze toch ook meegespoten en weg waren de mieren.
Msh is dat omdat het het prille begin is en dat de mieren goeie plaatsen zoeken om luizen af te zetten.

Dat kan
Tevens zal het middel wat je gespoten heb ook niet even best zijn voor ander gedierte dan luis :p

Maar het was nodig want ik zal met dopluis.
Ik was begonnen met ze met de hand weg te halen maar daar kun je bezig mee blijven.
Dan maar een sterk product gehaald om er vanaf te geraken.

Mieren in en op bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #76492

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik heb me wel eens verdiept in een natuurlijke oplossing voor bijvoorbeeld bladluizen. Dan moet je bij het lieveheersbeestje zijn, wat een natuurlijke vijand is van het bladluis. Echter beschermt de mier weer de bladluis voor de zoete afscheiding die ze hebben, dus heeft het lieveheersbeestje geen lans.

Wat wel kan is tenen knoflook, daar trekken de bladluizen van weg, maar om nou in een tuin te zitten die naar knoflook ruikt :dry:

Mieren in en op bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #76493

• WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 9

Bijlles schreef : Ik heb me wel eens verdiept in een natuurlijke oplossing voor bijvoorbeeld bladluizen. Dan moet je bij het lieveheersbeestje zijn, wat een natuurlijke vijand is van het bladluis. Echter beschermt de mier weer de bladluis voor de zoete afscheiding die ze hebben, dus heeft het lieveheersbeestje geen lans.

Wat wel kan is tenen knoflook, daar trekken de bladluizen van weg, maar om nou in een tuin te zitten die naar knoflook ruikt :dry:

Als ik mijn planten water gegeven heb, dan ruikt 't naar mest.... :P Ik heb zelf de meeste "natuurlijke" grootmoeders trucjes al een poging gegeven om mieren op afstand te houden. Wilde van de week nog Afrikaantjes halen omdat ze daar ook niet van houden, dit blijkt echter een lentedingetje te zijn :silly: Zijn er eigenlijk nog meer factoren die mieren aantrekken naast beestjes en hars?

Mieren in en op bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #76494

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Bijlles schreef : Wat wel kan is tenen knoflook, daar trekken de bladluizen van weg, maar om nou in een tuin te zitten die naar knoflook ruikt :dry:

In het voorjaar krijgen AL mijn bonsai een lading knoflookpoeder. Uit een zakje van de supermarkt. Dat ruikt een paar dagen. Maar het hele voorjaar ben ik vrij van bladluizen.
En van de week zag ik een stuk of 15 gaasvliegen zitten achter de kas. Dus die helpen me ook lekker mee.

Planten uit de kersen familie hebben kleine klieren die mieren aantrekken.

Minder gif = meer natuurlijke vijanden = stabielere situatie.
Ik spuit alleen gif bij echte infecties die de overall gezondheid bedreigen. En meestal werkt een zeep-spiritus oplossing prima, welke als contactmiddel fungeert; Beesten die er laten op landen hebben er geen last van.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WesleySeeuws

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Mieren in en op bonsai 6 jaren 2 maanden geleden #76499

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76

leatherback schreef :

Bijlles schreef : Wat wel kan is tenen knoflook, daar trekken de bladluizen van weg, maar om nou in een tuin te zitten die naar knoflook ruikt :dry:

In het voorjaar krijgen AL mijn bonsai een lading knoflookpoeder. Uit een zakje van de supermarkt. Dat ruikt een paar dagen. Maar het hele voorjaar ben ik vrij van bladluizen.

Top tip, gaat hier ook gebeuren aankomend voorjaar

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren