In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Vraag zaailingen Witte Moerbei 6 jaren 3 maanden geleden #76130

• Rob57
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Enkele maanden geleden heb ik zaadjes van de witte moerbei gekocht en deze gemend met rivierzand en deze op een redelijke koele plaats neergezet. Regel matig vochtig gemaakt en wat doorroeren. Sinds een maand staan ze in de koelkast en beginnen de zaden te ontkiemen. Deze zijn erg dun en heb er een paar geprobeerd te planten, maar dat was geen succes. Al gauw hingen ze slap en er was niet veel mee te doen.

Ik heb ze nu nog steeds in de koelkast staan en kijk even aan of ze groter gaan worden. Ik weet dat de lente de beste tijd is om ze, na stratificeren, de beste tijd is om ze te zaaien. Ik heb ze nu en zou graag willen weten of ik het goed doe om ze nog even in de koelkast te laten staan.

Bijgaand een foto van de zaailingen en tips zijn van harte welkom.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag zaailingen Witte Moerbei 6 jaren 3 maanden geleden #76131

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Zaailingen in koelkast kweken is nieuw voor me, zie mezelf dit niet na doen. Je zal daar vast een goede reden voor hebben.

Kun je dit zanderige papje niet beter als bovenlaagje in een potje zand/grond plaatsen? Als de zaailingen zich verder ontwikkelen groeien ze door in het potje. Hoef je ze ook niet zo jong uit te poten.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Vraag zaailingen Witte Moerbei 6 jaren 3 maanden geleden #76134

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik zou ze vooral niet langer in de koelkast laten. Als je kieming hebt, moeten zaden uitgeplant worden.

Wacht nog even af tot de huidige hitte weg is. Haal daarna klompjes zand and pot die op in potjes. Hierbij niet de zaailingen beetpakken, die zijn heel slap omdat je ze in het donker hebt laten kiemen.
Bescherm ze tegen uitdrogen( plastic zak over de pot) en plats ergens uit de zon.

Succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rob57

Vraag zaailingen Witte Moerbei 6 jaren 3 maanden geleden #76137

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416

leatherback schreef : Ik zou ze vooral niet langer in de koelkast laten. Als je kieming hebt, moeten zaden uitgeplant worden.

Wacht nog even af tot de huidige hitte weg is. Haal daarna klompjes zand and pot die op in potjes. Hierbij niet de zaailingen beetpakken, die zijn heel slap omdat je ze in het donker hebt laten kiemen.
Bescherm ze tegen uitdrogen( plastic zak over de pot) en plats ergens uit de zon.

Succes.

Zelf zou ik niet alle plantjes oppotten. Ze zien er nog heel zwak uit.
En de helft van de massa niet splitsen maar zoals ze gegroeid zijn voorzichtig met de hele kluit eveneens beschermd samen laten opgroeien tot ze sterker zijn. Eventueel zelfs pas na de winter afzonderlijk oppotten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rob57

Vraag zaailingen Witte Moerbei 6 jaren 3 maanden geleden #76139

• Rob57
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
@Leatherback en Ivan,

Dank voor jullie tips en ga even wachten tot de ergste warmte voorbij is. Dan ga ik ze voorzichtig in een pot zetten en dan zien wat er gaat gebeuren.

Hou jullie op de hoogte.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts