Bedankt Ivan voor de te naam stelling “Lonicera Nitida” ( Chinese Kamperfoelie ). Kan ik de mijne ook bij naam aanspreken tijdens de dagelijkse watergift, stellen ze vast op prijs.
Heb dus blijkbaar ook twee kleine exemplaren van dit type staan, plus wat steks. Het klein gevormde blad en de groeiwijze sprak mij er in aan. Zit pas in me eerste jaar in de Bonsai, dus we gaan zien of er wat van te maken valt.
Je zou kunnen beginnen met het onderste deel tak en blad vrij te maken. Zodat de onderstam meer vrij int zicht komt. Verder kun je hem wat lucht geven door onnodige/ongewenste takken uit het bovenste deel te halen. Tak lengtes van de rest zoveel mogelijk behouden tot de najaarssnoei en vormgeving, enkel zorgen dat ze in de juiste richting/positie groeien. Ze zijn nu nog richt/vormbaar. Inkorten is zonden, het is nu tijd maximaal te fotosynteren en te groeien. Lengte groei is dikte groei, van zowel hoofdstam als takken. Zou de huidige bepotting behouden tot begin voorjaar en dan pas verpotten naar een ondiepere pot, al is het maar voor de looks.