In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Juniperus + Ficus (ikea) 6 jaren 3 maanden geleden #75843

• StanHi
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi allemaal!

Vraag 1:
Zo'n 2 jaar geleden heb ik een Ficus van de ikea van een van mijn huisgenoten geadopteerd. Toen der tijd zat er geen groen blaadje meer aan. Nu 2 jaar later begint de hoofdstam wel erg lang te groeien. Vorig jaar heb ik hem nog opgepot waarbij ik een deel van de wortels heb afgeknipt. Ik vraag me af of ik moet beginnen met snoeien en zo ja: waar?

Vraag 2:
Ook ben ik zelf begonnen met Juniperus boompjes te groeien. Dit vanuit zaadjes. Deze heb ik afgelopen lente gezaaid en hiervan zijn nu 2 sterke en 1 minder sterke plantjes over. Over deze Juniperus heb ik een aantal vragen;
2.1: Ik was van plan ze te verpotten in eigen potjes, goed idee? Of voor nu nog in de bak laten waar ze momenteel in staan?
2.2: De eerste 3 jaren onaangeraakt laten groeien? Of al eerder beginnen met ijzerdraden?
2.3: Ik weet niet welke subsoort ik heb.. Herkent iemand het op de foto's?
2.4: Momenteel staan ze voor een raam welke 24/7 open staat. Ik heb gelezen dat het echte buiten planten zijn en het binnen zeer waarschijnlijk niet overleven. Kunnen ze voor nu binnen voor een raam blijven staan en als het kouder wordt en de ramen vaker dicht gaan naar buiten worden verplaatst?

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus + Ficus (ikea) 6 jaren 3 maanden geleden #75845

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Buiten zullen de jeneverbessen een stuk beter ontwikkelen. Bij bonsai wordt geen ijzerdraad gebruikt. Maar dat is de komende tijd nog niet aan de orde. Als je een plek hebt om ze in de tuin te zetten, gaat eea het snelste. Let wel op, buiten is VEEL meer licht dan binnen: Deze planten moeten eerst een poosje wennen aan de hoeveelheid licht, voor ze in de volle zon gaan. Dus alleen ochtend zon.

De ficus heb je nu 2 soorten door elkaar. De oorspronkelijk aan de boom ge-ente soort met ronde kleinere blaadjes. En de plant die ze als opgeblazen wortels hebben genomen. Dat is de lange sliert die je nu aan de plant hebt zitten. Als je die laat gaan, zal je uiteindelijk de kleindere blaadjes verliezen. Overigens is het niet realistisch te verwachten uit de ficus een bonsai te kweken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts