Ik heb een vraag ik heb zaden in de koelkast liggen waarop staat dat ze een maand in de koelkast moeten liggen zou 17 dagen niet genoeg zijn heb zon zin om ze in de grond te stoppen dat ik eigelijk niet 1 volle maand wil wachten
Als je nu al niet kan wachten, dat beloofd.
Je weet dat je de eerste jaren niet aan zaailingen snoeit? Dat je ze gewoon laat groeien. Je kan ze wel eens opgraven om de penwortel te korten en ze op een plankje zetten.
Zoals gezegd. Geduld.
dennisfranx schreef : Als er een maand staat zou ik een maand wachten.
Wil je verder met de bonsai hobby leer dan alvast maar geduld te hebben want dat heb je nodig!
Hey dat klopt wat je zegt maar ik wik graag vooruit liggen op de komende winter omdat ik dan zit met kleine zaailingen en wil ze zo sterk mogelijk krijgen
Tom Haest schreef : Als je nu al niet kan wachten, dat beloofd.
Je weet dat je de eerste jaren niet aan zaailingen snoeit? Dat je ze gewoon laat groeien. Je kan ze wel eens opgraven om de penwortel te korten en ze op een plankje zetten.
Zoals gezegd. Geduld.
leatherback schreef : Ik zou zeggen dat er maar weinig zaden zijn waar een maand stratificeren nodig is. Meestal is, als een koude periode nodig is, een maand of 3 nodig.
dennisfranx schreef : Waarom stel je het zaaien niet uit tot de herfst of volgend voorjaar en koop je een al gewortelde zaailing in het tuincentrum om mee te oefenen?
Hey dat gaat wel goekomen ik ga niet alle zaailingen potten ga er ook in de heeft starten voor het voorjaar maar wil toch kijken wat er over gaat blijven met behulp van wat kweek apparatuur zojuist een witte den aangekocht
Les voor de volgende keer: Zaaien doe je bij soorten die stratficatie nodig hebben, in de late herfst. Dan kan je dezaaitrays ook gewon buiten zetten, en komt de boel in het voorjaar heel natuurlijk vanzelf op.