In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Advies na Bladluis 6 jaren 4 maanden geleden #75527

• Flip87
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Mijn 4 jarige Chinese iep heeft een aantal weken geleden last gehad van bladluis. Ik deze behandeld met zeepsop in de planten spuit en heb een lucifer in de grond gestoken. Ik blijf nu veel benevelen met gewoon water en het lijkt er op dat de luis weg is.
Mijn vraag:
Het boompje is aan de uiteinde behoorlijk verzwakt is (waar de nieuwe groei is).
Ik zie wel weer wat nieuwe knoppen. Zou het de boom helpen om hem licht te snoeien (hij is behoorlijk gegroeid). Dan zijn de dode uiteinde weg en hoop ik nieuwe groei te stimuleren.
Of denken jullie dat ik er beter helemaal van af kan blijven?

Eventueel een foto kan ik later plaatsen.
Alvast dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies na Bladluis 6 jaren 4 maanden geleden #75529

• SchoenmakersChristian
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36
Als de uiteinden echt dood zijn kun je ze gerust snoeien. Merkt de plant niets van aangezien er geen sap meer doorheen stroomt.

Als er nieuwe knoppen zitten is dit een teken vam herstel. Zou hem verder met rust laten. Geef de boom even de tijd de knoppen uit te laten komen. Ook voor de boom is het nu warm dus spaart hij zijn energie ook :lol:

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Advies na Bladluis 6 jaren 4 maanden geleden #75542

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Als je bomen buiten plaatst is het hebben van luizen onvermijdelijk. Één gevleugelde luis zet zo 5 a 10 lopende luizen neer, waarna het zaakje snel vermenigvuldigd.

Het is kunst het geheel onder controle te houden. Regelmatige inspectie tijdens de watergift, hier en daar wat spuiten met een middeltje. Om het niet uit de hand te laten lopen.

Zaailingen met hun tere uitloop zijn het meest vatbaar, met blijvende schade tot gevolg.

Zelf los ik "Lizetan Insecten Pins" plantenstaafjes met als werkzame stof Dimethoaat op in water. Zeker geen ideale oplossing, maar heb ze voorhanden. Wat ik vervolgens bij watergift mee giet, maakt de bodem en bomen bestand en minder aantrekkelijk voor vraatzuchtig gespuis.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren