In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75417

• Hua
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
In mei heb ik een bonsai carmona met easy care syteem gekregen. Aan het begin was ik niet zo scheutig met water geven, ik vond zelf dat ik behoorlijk veel water gaf, maar het metertje ging niet omhoog. Er kwamen gele bladeren aan en deze vielen er af.
Hierna ben ik wel meer water gaan geven, net zoveel als nodig was totdat het metertje goed stond. Ik heb gelezen dat als deze weer op min staat je niet gelijk water kan geven (omdat de wortels misschien nog nat/vochtig zijn). Laatst heb ik vrij lang gewacht met water geven omdat ik merkte dat de grond nog niet droog was. Na een week, anderhalve week heb ik toch maar water gegeven, omdat het metertje al de hele tijd op min stond. Nu worden bladeren weer geel en vallen ze af.
Hebben jullie advies voor mij? Staat hij toch te droog? Ondanks dat de aarde bovenop nog vochtig is? Krijgt de boom niet genoeg zon? Hij staat wel op een lichte plaats maar niet volop in de zon.
Ik weet even niet wat ik kan doen, en het tuincentrum waar het vandaan komt wist het ook niet.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75418

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Hey, welkom op het forum.
Volgens mij heb je een ulmus gekregen en geen carmona.
Dat easy care systeem zou ik laten voor wat het is. Volgend voorjaar in een andere pot in een beter substraat zetten.
De boom zou ik buiten zetten op een schaduwplaats waar zeker geen middagzon komt.
En voor nu, niet overdrijven met water. Dagelijks een paar keer controleren of er nodig is.

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75420

• DidierDeblaere
  • DidierDeblaere's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 46

Hua schreef : ... en het tuincentrum waar het vandaan komt wist het ook niet.

Daar heb je helemaal gelijk, die weten er echt niets van. Als ze niet weten wat ze verkopen, zullen ze zeker niet weten hoe ze je verder kunnen helpen.
Een Cormona heeft ander loof, zoals de plaatjes hier onder.

Wat jij hebt is een Ulmus. Deze laat je best de hele zomer buiten.
Ik heb er één in volle zon staan en een andere in half schaduw.
Zelf in de winter blijven die buiten staan. Enkel bij vorst zet ik die in m'n tuinhuis.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

Laast bewerkt: Post by DidierDeblaere.

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75422

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Gezien bijgeleverde waterhoogte meter, betreft het mogelijk een hydrocultuur en geen grondcultuur boom. Een hydrocult heeft waterwortels en geen grondwortels. Dit leverd een tegenstrijdige verzorgingswijze op. Bij te weinig water gaat een hydrocult dood, de grondcult bij te veel. Lastig dilemma.

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75425

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Blijkbaar is een "Bonsai Easy Care Syteem" niet gelijk aan hydrocultuur. Dacht al een hydrocult bonsai 't moest nie gekker worden.

Maar het betreft een kweekpot met verdiepte kern waardoor water uit een reservoir ( met 1 weekse vulling ) aangezogen kan worden. Door capillaire werking. De wortelkluit hangt echter boven het waterreservoir.

Klinkt als een handig iets, maar roept ook de nodige vraagtekens op. Leuk eens te proberen of om het in werking te zien.

Maar zou er direct vanaf stappen. Geef de voorkeur dagelijks met de boom bezig te zijn en er de nodige aandacht aan te besteden.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75426

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Sjors Boomschors schreef : Blijkbaar is een "Bonsai Easy Care Syteem" niet gelijk aan hydrocultuur. Dacht al een hydrocult bonsai 't moest nie gekker worden.

Maar het betreft een kweekpot met verdiepte kern waardoor water uit een reservoir ( met 1 weekse vulling ) aangezogen kan worden. Door capillaire werking. De wortelkluit hangt echter boven het waterreservoir..

Precies. Dit systeem hebben wij voor onze plantenbakken. Het enige voordeel is dat je niet elke dag water hoeft te geven. De nadelen zijn echter wel groot. Zoals zoutobouw in the bodem (Alles wordt naar boven getrokken), geen invloed op vochtigheid (Continue nat, tot het water op is, en dan opeens heel droog).

Ik gebruik het niet voor bonsai, en zou elke boom die dit heeft ook meteen verpotten.

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75427

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Hoi welkom op het forum, gelukkig heb je deze gevonden en ben je voor advies hier heen gegaan nadat de tuincentrum geen antwoord had. Het had nog beter geweest om gelijk hier advies te vragen in plaats van bij het tuincentrum. Als ze deze verkopen voor carmona en niet voor ulmus zegt dit al genoeg over de aanwezige kennis aldaar.

Mijn advies handelingen zouden als volgt zijn, aangezien de boom het nu toch zwaar heeft zou ik hem verpotten in een grotere pot die het overtollige water er uitlaat lopen. Ik zou niet werken aan de wortels maar hem met bestaande kluit overzetten. De ruimte die over is opvullen met bijvoorbeeld een goede bonsai grond. Dan zou ik hem buiten in de tuin zetten, op een goed schaduw plek voor een periode van 2 weken zodat hij kan wennen. Na die twee weken op een plek zetten dat hij alleen een ochtend of late avond zon heeft. Voor ik zou bewateren zou ik even een saté prikker in de grond steken zodat je weet hoe vochtig de kern van de grond is.

Zo zou ik kijken of ik hem weer kan op lappen, en dan de rest van het jaar me in lezen in de verzorging van deze boom zodat je hem volgend jaar kan verpotten en verzorging kan geven die hij nodig heeft.

Hier wat handige links;

www.bonsaiempire.com/tree-species/chinese-elm

www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Ulmus.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lana

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75428

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
PS als dat een ijzerdraadje is bij de pijl, haal die er dan ook ff af. Takken zetten met ijzerdraad is nou niet de beste optie ;-)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75440

• Hua
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor alle informatie! Hier kan ik wel wat mee.

@Tom Haest en DidierDeblaere: Fijn om te weten dat ik een Ulmus heb en geen Carmona. Er zit inderdaad een duidelijk verschil in. Heb ook nog een Ficus staan. Daar had ik in het begin ook problemen mee maar die doet het nu hartstikke goed. Hoop dat het met de Ulmus ook in orde komt na het in acht nemen van alle tips die hier als reactie zijn gepost.

@DidierDeblaere: Wat doe jij met de Bonsai in de herfst? Staan ze onder een afdakje of haal je ze dan naar binnen?

@sjors boomschors: Ik kan het bij deze afraden :P

@leatherback: Ik heb voor mijn Ficus ook een plantenbak gebruikt met een waterreservoir. Hierbij liep er een touw vanuit het reservoir door naar boven. Leek mij wel handig omdat de vorige ficus het niet gered had, maar dit systeem werkte totaal niet. Ben er vanaf gestapt en geef nu gewoon water op mijn gevoel af. Gaat prima.

@bijlles: Bedankt voor de links. Ik ga me zeker verdiepen in deze boom. Datgene wat je ziet bij de pijl is geen ijzerdraadje ;) Wat betreft de sateprikker, het is wellicht een domme vraag, maar maakt het nog uit waar ik deze in de grond steek?

Voor nu: ik heb al het overtollige water er al uitgegoten. Volgend voorjaar ga ik de bonsai zeker verpotten en gooi ik er nieuw grond bij speciaal voor bonsai bomen. Zit daar eigenlijk nog verschil in? Of is het allemaal hetzelfde?

Wat ik van jullie begrijp kan ik de Ulmus het beste buiten zetten op een schaduwrijke plek. Het probleem is dat hier de zon smorgens en smiddags vollop op de tuin schijnt. Ik heb bijna geen schaduw…

Zelfs tuincentrum kan me niet helpen 6 jaren 4 maanden geleden #75442

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Als met dagen als deze niet regend of waaid, kun je als daartoe mogelijkheid bestaat, een kleed of schaduwdoek op hangen. Momenteel weekaanbieding bij Action 5 euries, al oogt hij wat groot, kunt nog vermaken.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts