In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Van struik naar bonsai? 6 jaren 4 maanden geleden #75251

• Knuffeltje60
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
In een vorig leven was ik eigenaar van een aantal leuke bonsai's door omstandigheden alles verloren en nu de smaak terug te pakken. Mijn vraag: Als ik in een tuincenter een leuke jonge struik of boom zie kan ik dat gebruiken als basis voor een bonsai of begin ik beter met kleine stekjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van struik naar bonsai? 6 jaren 4 maanden geleden #75252

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Lees helemaal bovenaan de bladzijde de rubriek 'Technieken'. Weet dat, als je begint met een jonge tuinplant of stek, je een lange weg te gaan hebt en in de eerste periode eerder bezig bent met gewone plantenzorg dan met bonsai. Je vraag verwondert me 'als je in een vorig leven reeds met bonsai bezig was'.

Van struik naar bonsai? 6 jaren 4 maanden geleden #75254

• niekdejong
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 20
Zoals Ivan uitlegt ben je erg lang bezig om dan ergens te komen. Je kunt beter naar een bonsai leverancier gaan er daar iets kopen, dan ga je heel snel naar iets leuks.

Van struik naar bonsai? 6 jaren 4 maanden geleden #75258

• Teun1
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik vind dat bonsai niet om tijd gaat, maar om het plezier hebben.
Ik ben met tuincentrum materiaal begonnen, dat kost een veertigste van een bonsaihandelaar en ik heb volledig vrij spel.
Bonsaihandelaren leggen vaak een stevige basis, dat is niet slecht, maar zelf die basis leggen (en weten waarom) is veel leerzamer.
Als het fout gaat, vooral met beginnelingen, dan is het wel fijner om 3.50 verloren te zijn ten aanzien van 45 euro.
Er zijn talloze juniperus te vinden van allerlei formaten waar veel moois van te maken is: €6,50.
Bij de bonsaishops heb ik tot nu toe reeds bewerkte planten gezien, daar is enkel van te maken wat de kweker voor ogen had, de rest is al weggesnoeid: €45. Misschien kijk ik verkeerd hoor, dat kan ook.

Het kan allebei, ik zal niet oordelen. Maar zelf heb ik een sterke voorkeur voor 'from scratch' beginnen.

Van struik naar bonsai? 6 jaren 4 maanden geleden #75261

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955
als je toch goedkoop tuincentrum materiaal als basis wilt hebben, kijk dan naar een exemplaar met een zo'n gedrongen mogelijk, taps toelopend exemplaar met een redelijke wortelvoet. Op de afdeling 'afdankertjes' kunnen voor de bonsailiefhebber juist de leukere exemplaren staan.. Kies een soort die goed snoeibaar is en die dus makkelijk uitloopt.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts