Beste forumleden,
Ik lees al een tijdje mee, en wil me even voorstellen. Ik ben Rob Hubert, ben 60 jaar en woon in Haarlem. Vorig jaar heb ik bij de Lidl een ficus ginseng gekocht omdat ik het een leuk boompje vond. Heel langzaam ben ik meer gaan zoeken over bonsai bomen en er is genoeg informatie te vinden. De ficus doet het goed, maar ik heb wel gezien dat hij/zij moet worden overgepot. Er staan gelukkig op YouTube genoeg filmpjes over het overpotten, snoeien en vormen.
Ik heb inmiddels wel wat stekken van de ficus genomen en deze doen het goed. Het is een goed boompje om mee te oefenen.
In april jl. heb ik diverse zaden gekocht waarmee ik verder wil gaan. Het zal jaren duren voordat het pas gaat worden wat je ervan verwacht, maar ik heb die tijd nog wel. Ik wil in de herfst ook nog zaden gaan zoeken en ook daarmee verder te gaan.
Ik heb veel aan het boek Bonsai van Harry Tomlinson. Daar wordt alles goed omschreven en het is een goede hulp.
Mijn tuin staat op het zuiden en ik heb van ’s ochtends tot circa 17:00 uur de zon in de tuin en weinig schaduw. Dit zal voor veel bomen wel goedkomen, en om een schaduwplek te realiseren moet ook wel lukken.
Ik denk dat het forum een goede aanvulling is als vraagbaak, maar ook als naslagwerk.
Ik heb wel een vraag, en deze is: Als ik bijv. zaden gebruik van boompjes die buiten moeten worden gehouden, moet ik dan de bak waarin ik ze zaai buiten staan, of kan dit ook binnen totdat de zaailingen goed genoeg zijn om buiten te zetten?
Doordat de zon de hele dag in mijn tuin staat, is het bijna niet te doen om een ‘koele’ plaats te creëren, waar de zaailingen kunnen uitgroeien.
Ik hoop nog veel te leren van u en volg het forum graag.
Vr. groet,
Rob