In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75213

• Rob57
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste forumleden,

Ik lees al een tijdje mee, en wil me even voorstellen. Ik ben Rob Hubert, ben 60 jaar en woon in Haarlem. Vorig jaar heb ik bij de Lidl een ficus ginseng gekocht omdat ik het een leuk boompje vond. Heel langzaam ben ik meer gaan zoeken over bonsai bomen en er is genoeg informatie te vinden. De ficus doet het goed, maar ik heb wel gezien dat hij/zij moet worden overgepot. Er staan gelukkig op YouTube genoeg filmpjes over het overpotten, snoeien en vormen.

Ik heb inmiddels wel wat stekken van de ficus genomen en deze doen het goed. Het is een goed boompje om mee te oefenen.

In april jl. heb ik diverse zaden gekocht waarmee ik verder wil gaan. Het zal jaren duren voordat het pas gaat worden wat je ervan verwacht, maar ik heb die tijd nog wel. Ik wil in de herfst ook nog zaden gaan zoeken en ook daarmee verder te gaan.

Ik heb veel aan het boek Bonsai van Harry Tomlinson. Daar wordt alles goed omschreven en het is een goede hulp.

Mijn tuin staat op het zuiden en ik heb van ’s ochtends tot circa 17:00 uur de zon in de tuin en weinig schaduw. Dit zal voor veel bomen wel goedkomen, en om een schaduwplek te realiseren moet ook wel lukken.

Ik denk dat het forum een goede aanvulling is als vraagbaak, maar ook als naslagwerk.

Ik heb wel een vraag, en deze is: Als ik bijv. zaden gebruik van boompjes die buiten moeten worden gehouden, moet ik dan de bak waarin ik ze zaai buiten staan, of kan dit ook binnen totdat de zaailingen goed genoeg zijn om buiten te zetten?

Doordat de zon de hele dag in mijn tuin staat, is het bijna niet te doen om een ‘koele’ plaats te creëren, waar de zaailingen kunnen uitgroeien.

Ik hoop nog veel te leren van u en volg het forum graag.

Vr. groet,

Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75214

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Hey, welkom op het forum.
En succes met het zaaien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rob57

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75219

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
In april zaden gekocht, maar das twee maanden terug. Heeft u reeds gezaaid en hoe staat het met de zaailingen, van welke soorten zijn ze?

Je hoeft niet tot de herfst te wachten met zaden zoeken. Ben zelf reeds enkele weken fanatiek opzoek en aant zaaien. Momenteel zijn de esdoorns buiten zaadrijp, of worden dat de komende weken. Heb bakje met 112 zaden staan, reeds 20 zaailingen met hun eerste blaadjes boven de grond. Een onverwachte hoge opkomst, en dat twee weken na afval van de boom.

Komende tijd staan de Japanse variaties op het menu, hopelijk slaan die ook zo snel aan. We gaan het zien.

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75220

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Zelf gebruik ik een ruime ondiepe bak, met laagje vochtige potgrond / stekgrond. Met een doorzichtige plaat er op. Zaai vervolgens lekker weids zodat de zaailingen elkaar later niet dwarszitten. Laat het geheel vervolgens een weekje broeden op een zonnige plek. Vaak wijst de rest voorzich. De groei afwachten, uitpoten en opkweken.

Helaas resulteerd niet elke zaai poging in een succes. Begin vant jaar zelf verzaamelde zaden uit zaadbollen van de Larix (1000st) en Cypres (1000st) getracht te zaaien. Incl stratificatie, koude periode voor een deel er van. Helaas een resultaat van 0%, geen enkel ontkiemd zaadje. Het zit niet altijd mee :(

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75224

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Je kan eea gewoon buiten zetten. Een koele plek is ook te vinden door onder een struik oid deels uit de zon te plaatsen. Maar in de meeste gevallen is het neit erg om zon op de zaaisels te hebben, zolang eea kan ventileren.

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75227

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Welkom en veel plezier met deze leuke hobby. Zaailingen zijn leuk, ik heb ze zelf ook staan. Je bent dan vanaf dag 1 bij de toekomstige bonsai. Laatste die ik heb ontkiemd is een granaatappel.

Een tip wat betreft ontkiemen. Zaadje in een vochtig keuken papiertje doen. Deze in een afgesloten bakje doen en op je WiFi router zetten. Kijk wel regelmatig of het doekje nog vochtig is. Maar dit werkt als een trein. Als het zaadje ontkiemd is dan gaat hij over in vochtige grond.

Voor een koeleplaats, ik hou de zaailing meestal op een lichte plaats in huis totdat het eerste echte blad komt dat na het ontkiemblad komt. Ik hou ze eerst ff binnen omdat de kamertemperatuur constanter is dan buiten en je kunt de hoeveelheid directe zon goed controleren. Dan zet ik ze op een schaduwplek buiten.

Gewoon saaien in vochtige grond kan ook.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75228

• Rob57
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ja, dat is in april geweest. Het duurde even voor de levering er was en ik heb het rustig aan gedaan. Momenteel heb ik zaailingen van de Malus Sylvestris (Japanse sierappel), Murraya paniculata (Murraya), Pinus Parviflora (Japanse vijfnaaldenden) en de Juniperus (Chinese jeneverbes). De laatste heb ik eerst met stratificeren gedaan.

Ik ben met deze zaden bezig en hoop dat er wat opkomt. Dat maakt het voor mij alleen maar leuker.

Ik heb in de buurt een esdoorn staan en heb daar wel de groene 'zaadjes' gezien, maar ben er van uitgegaan dat deze er te vroeg (door de wind) eraf zijn gevallen, maar ik kan het altijd uitproberen.

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75229

• Rob57
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1

Bijlles schreef : Een tip wat betreft ontkiemen. Zaadje in een vochtig keuken papiertje doen. Deze in een afgesloten bakje doen en op je WiFi router zetten. Kijk wel regelmatig of het doekje nog vochtig is. Maar dit werkt als een trein. Als het zaadje ontkiemd is dan gaat hij over in vochtige grond.

Dank voor uw reactie. Leuke tip, ga ik proberen. Ben benieuwd wat het doet.

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75236

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Rob je meld iets tegenstrijdigs, of ik begrijp je verkeerd.

Je meld diverse soorten zaailingen ( jonge plantjes ) te hebben, maar ook dat je nog hoopt dat er wat opkomt.

Zou graag met je mee genieten, een foto doet het altijd goed. Zal er morgen ook enkele maken, van mijn zaaisel, om hier te delen.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Even voorstellen 6 jaren 5 maanden geleden #75238

• Rob57
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Sjors, Excuses. Ik heb het niet goed omschreven. Ik heb nog geen zaailingen, maar alleen maar zaden.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts