In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Picea Abies starterset 6 jaren 5 maanden geleden #75186

• vrankenyakari
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey,

Ik ben nog nieuw in de bonsai wereld en zit met een vraagje.

Onlangs heb een picea abies starterset gekocht. Deze heb ik verpot en gevormd zoals de instructie video beschreef. Maar nu na enkele weken zijn de mooie groene naalden. Wat dor/dof geworden van kleur.
Is dit normaal omdat de plant nog wat moet wennen aan de nieuwe grond en vorm? Of is er misschien iets verkeerd gelopen en ben ik wat te snel gegaan?

De plant staat buiten onder een afdak. Krijgt voldoende zonlicht. Maar staat niet te warm.

Enige tips en tricks zijn altijd welkom.
Alvast bedankt! o

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by vrankenyakari.

Picea Abies starterset 6 jaren 5 maanden geleden #75187

• Teun1
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 49
Picea vind het fijn om net voor de lente verpot te worden. Dat geldt voor vrijwel alle coniferen.
Na het verpotten is bemesten pas gewenst als de plant duidelijk aangeeft dat alles goed verlopen is. Dat kan twee maanden duren met picea.

Een goede starterset zou dat aan moeten geven.
Persoonlijk zou ik de mestkegels (of wat het dan ook zijn) weg halen. En de plant enkel nog water geven tot aan de herfst.
De dorre naalden ben je kwijt. Met een beetje mazzel kun je de nieuwe groei nog redden op die manier. Picea wilt nog weleens stevig backbudden (nieuwe knoppen vormen dichter bij de stam). Maar daarvoor moet de boom wel gezond zijn.

Mijn picea's doen het aardig op akadama substraat. Ik weet niet waar de jouwe op staat, het lijkt een soort aarde-mengsel, maar akadama is wellicht het overwegen waard voor de volgende lente.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vrankenyakari

Picea Abies starterset 6 jaren 5 maanden geleden #75188

• vrankenyakari
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
hey,

bedankt voor het sneller anwtoord.

de mestkegels waren er bij geleverd net zoals de grond. zaten samen in de starterset aangekocht bij de bonsai shopt die hier is aangelinkt. en heb gewoon hun instructie video gevolgt. maar ik ga u raad meenemen en het zo eens proberen :)

Picea Abies starterset 6 jaren 5 maanden geleden #75194

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik zou hem niet volgende lente alweer verpotten als hij die al haalt.

Picea Abies starterset 6 jaren 5 maanden geleden #75197

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik hoop dat je boom het gaat redden, hij heeft het erg zwaar op het moment. Er is al groen afgestorven en je nieuwe groei hangt ook erg slap.

Als je hem laatst verpoot hebt dan heeft hij aardig wat tikken gehad. Verpotten, snoeien en dan warme dagen.

Ik zou hem uit de zon houden en alleen water geven. En hopen dat hij het gaat redden.

Zoals eerder al gezegd is, niet gelijk weer verpotten volgend jaar. Geef hem even een jaartje rust en dan het jaar er op weer verpotten.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts