In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Carmona problemen na verpotten 6 jaren 6 maanden geleden #74262

• vladiimiir
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo allen,

ik heb begin maart mijn Carmona verpot en heb hierbij ook wortelsnoei toegepast. Vanaf dit moment gaat het bergafwaarts met de boom..
Voorheen zaten overal bloemetjes en waren de blaadjes mooi donkergroen.

Nu hangen de blaadjes er ellendig blij, hebben ze een licht groene kleur en valt er regelmatig donkerbruin verdorde blaadjes van de boom af. Ook de bloemetjes zijn ver te zoeken.

De boom staat in een mix van 2 delen akadama, 1 deel kiryu en 1 deel split ongeveer 1.5 meter van een raam op het zuiden. Hij krijgt geen direct zonlicht.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Indien wenselijk kan ik morgen wel een foto maken en uploaden.

alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona problemen na verpotten 6 jaren 6 maanden geleden #74274

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955
er loopt hier nog een topic over deze 'leuke' soort :silly: :
www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/17129-wat-voor-bonsai
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vladiimiir

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Carmona problemen na verpotten 6 jaren 6 maanden geleden #74300

• vladiimiir
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

Marco buijsman schreef : er loopt hier nog een topic over deze 'leuke' soort :silly: :

Thank! Ik heb het ondertussen doorgelezen.. Conclusie: nooit meer een Carmona aanschaffen :)

Carmona problemen na verpotten 6 jaren 6 maanden geleden #74311

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940

vladiimiir schreef :

Marco buijsman schreef : er loopt hier nog een topic over deze 'leuke' soort :silly: :

Thank! Ik heb het ondertussen doorgelezen.. Conclusie: nooit meer een Carmona aanschaffen :)

of verhuizen naar een tropisch oort !
on topic:
het bergafwaarts gaan kan natuurlijk te maken hebben met het verpotten van de plant en niet zo zeer dat het een carmona is.
Om te voorkomen dat dit bij andere bomen ook gebeurt is om na te gaan welke "fouten"er zijn gemaakt om hier van te leren en dit in de toekomst te kunnen voorkomen bij andere bomen.

Om welke reden heb je de boom verpot ?
Wortelsnoei noem je in de eerste post, Hoeveel van de wortels heb je verwijderd (ongeveer in procenten)
Hoe heb je de wortels gesnoeid met wat voor gereedschap?
heeft de boom tijdens het verpotten heel lang bloot met de wortels gelegen?
Hoe zagen de wortels er uit bij de verpotting?
wat voor pot heb je gebruikt met drainage gaten?
Boom vast gezet?
etc
dit soort dingen zijn belangrijk om te omschrijven als je hulp zoekt bij problemen met je bomen zodat het "probleem" of "oorzaak" kunt achterhalen om er van te leren

Carmona problemen na verpotten 6 jaren 6 maanden geleden #74338

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik heb zelf na het aanschaf van de Caroma, de boom na een week verpot. Ik heb toen alleen de extreem lange wortels gesnoeid, erg dikke wortels zaten er niet tussen. Volgens op de boom in een luchtige grond gezet. Boven op de grond heb ik een laag akadama gelegd. Dit omdat het mooi oogt, maar ook zodat je een indicatie hebt wat betreft de vochtigheid van de grond. 100% is dit natuurlijk niet, maar ik denk dat bij deze boom alle beetjes helpen ;)

Ook heb ik de lange takken gesnoeid zodat de kluit en kruin weer meer in balans zijn. Hierdoor is het voor de boom makkelijker om zich volledig van voeding te voorzien.

Verder geef ik boom altijd water door middel van een planten sproeier en niet door middel van een gieter. Waarom? Dan word niet alleen de wortel kluit nat maar het blad word ook een beetje vochtig.

Ondanks de intensieve verzorging van de boom, heb ik met enige regelmaat een dood blad, maar zoals eerder gezegd de boom is zeer lastig.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts