Recent mijn beginnende verzameling boompjes uitgebreid met een ( naaldvasten ) naadboom, de Picea Abies ofwel Fijnspar.
Volgens gevonden informatie zou de Picea Abies een leuk en geschikte boom zijn voor een beginner in de bonsai. Gezien de naam fijnspar, leek dat ook zo.
Bij aanschaf betrof het een klein boompje van 20cm hoog, met dikke stam, alle takken rijkelijk gevuld met naalden, qua takdikte reeds robuust en alle horizontaal.
Gezien de vrij forse pot is hij verpot ( overgezet ) naar een ondieper exemplaar, om een jaar te wennen voor hij in een mooie schaal komt te staan. Wilde hem einde jaar een bonsai model te geven, bedraden is niet direct nodig. Hij lijkt het goed te doen, zijn knoppen verdikken en gaan binnenkort uitlopen. Uiteraard hopen op het beste.
Nu enkele weken verder blijkt het een eigenwijze kneiter te zijn, met een eigen willetje.
De takken zijn van horizontaal ( in zijn geheel ) verzet naar omhoog gericht. Met omhoog doel ik op een verandering van horizontaal naar 45 graden omhoog.
Deze krijg ik zonder toebrengen van schade nooit terug in gewenst model van volledig horizontaal. Ook al lukt het me, dan verwacht ik nogmaals een automatische herzerzetting. Bij een loofboom verwacht ik zon-tracking door bladeren en jonge groene takken, maar bij een naadboom en zeker één met robuuste verhoute takken had ik dit niet verwacht.
Wat had ik moeten doen ter voorkoming, wat kan ik nu nog doen, en de hoofdvraag; hoe schakel je zon-tracking uit op een naaldboom?