In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74172

• Sjors Boomschors
  • Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Recent mijn beginnende verzameling boompjes uitgebreid met een ( naaldvasten ) naadboom, de Picea Abies ofwel Fijnspar.

Volgens gevonden informatie zou de Picea Abies een leuk en geschikte boom zijn voor een beginner in de bonsai. Gezien de naam fijnspar, leek dat ook zo.

Bij aanschaf betrof het een klein boompje van 20cm hoog, met dikke stam, alle takken rijkelijk gevuld met naalden, qua takdikte reeds robuust en alle horizontaal.

Gezien de vrij forse pot is hij verpot ( overgezet ) naar een ondieper exemplaar, om een jaar te wennen voor hij in een mooie schaal komt te staan. Wilde hem einde jaar een bonsai model te geven, bedraden is niet direct nodig. Hij lijkt het goed te doen, zijn knoppen verdikken en gaan binnenkort uitlopen. Uiteraard hopen op het beste.

Nu enkele weken verder blijkt het een eigenwijze kneiter te zijn, met een eigen willetje.

De takken zijn van horizontaal ( in zijn geheel ) verzet naar omhoog gericht. Met omhoog doel ik op een verandering van horizontaal naar 45 graden omhoog.

Deze krijg ik zonder toebrengen van schade nooit terug in gewenst model van volledig horizontaal. Ook al lukt het me, dan verwacht ik nogmaals een automatische herzerzetting. Bij een loofboom verwacht ik zon-tracking door bladeren en jonge groene takken, maar bij een naadboom en zeker één met robuuste verhoute takken had ik dit niet verwacht.

Wat had ik moeten doen ter voorkoming, wat kan ik nu nog doen, en de hoofdvraag; hoe schakel je zon-tracking uit op een naaldboom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74173

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Heb je er een foto van?
Ik weet dat de picea conica dat ook wel doen, van de abies weet ik het niet.

Lijkt me wel interessant weetje voor mensen die er ooit ene zouden willen aanschaffen.

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74178

• Deceuninck
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zal dit topic meevolgen. Met mijn chinese iep net hetzelfde meegemaakt. Heb hem opnieuw bedraad nu maar net zoals bij jou zal ik schade oplopen ..

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74180

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172

Deceuninck schreef : Ik zal dit topic meevolgen. Met mijn chinese iep net hetzelfde meegemaakt. Heb hem opnieuw bedraad nu maar net zoals bij jou zal ik schade oplopen ..

Is het bij je iep niet omdat je de draad er te vroeg afgehaald hebt?

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74190

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Spar staat er om bekend maar moeilijk de takken op de plek te houden als de draad er weer af is en daarom is het dus van belang dat de bedrading er lang genoeg op blijft zitten en als het er afgehaald word gelijk weer opnieuw bedraad word.

Als de takken van horizontaal ineens naar boven gaan richten terwijl er draad om zit is de gebruikte draad niet dik genoeg om de takken op hun plek te houden.

Wellicht kun je een paar foto's plaatsen ter verduidelijking van je verhaal !

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74192

• Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 138
foto?

Ik heb wat Picea's staan, ik vindt het niet echt een beginners boom.
Picea staat bekent dat het heel lang kan duren voor dat de takken gaan zetten, meerdere keren bedraden is vrij normaal.
de tak mag best iets inscheuren aan de bovenkant als je hem naar beneden zet, mits je hem goed bedraad hebt.
ik laat extra takken staan met stileren, verscheiden keren dat een tak is afgestorven na het vormen van de boom.
backbudding is matig, dus het loof kort op de stam behouden.

groet

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74220

• Deceuninck
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Dat dacht ik ook maar hij groeide de andere kant uit van voor ik hem bedraad heb + hij bleef toch 2 maand staan in zijn bedraade vorm

Picea Abies - Fijnspar met eigen wil 6 jaren 6 maanden geleden #74224

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Picea is aangepast aan lagen sneeuw op de takken. Dus de hele winter hangen de takken. En als de sneeuw weg is, komen de takken weer omhoog. Dat gedrag krijg je ook bij bonsai; Zeer evrvelende boom als je niet van bedraden houdt.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts