Hallo allemaal
Als beginner heb ik een vraag omtrent het maken van een azalea bonsai.
Ik heb een Brigitte vanwege de prachtige kleur gekozen en eigenwijsheid om net iets anders dan de veel voorkomende soorten te proberen.
Hij zit momenteel vol knoppen en vroeg me af of het verstandig is om de eerste takken weg te knippen en op stek te gaan zetten. Als ik de taken snoei zit de basis vorm er namelijk al mooi in voordat de rest gaat beginnen.
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Zie de post hierboven.
Daarnaast is het geen azalea maar een rhodondendron.
Als je per se hiermee aan de gang wilt, moet je hem eerst in de tuin zetten tot de stam 20cm dik is, anders krijg je een dun takje met een bolletje enorme bladeren wat nooit op een bonsai zal lijken. Succes
Tsja. ook een zaadje heeft de potentie om een 200 jaar oude bonsai te worden. Moet je daarom met een eikel aan de gang gaan? Of toch liever een boom kopen van 10-30 jaar oud, waar je meteen mee aan de gang kan.
Begrijp me niet verkeerd. Ik zaai ook genoeg. Maar ik hou me wel bij soorten die geschikt zijn voor bonsai, en eigenschappen hebben die bijdragen tot een realistiche boom.
bonsai > boom uit de natuur in miniatuur.
je wilt dus dat je boom heel klein oogt, met alles in verhouding. rhododendron behoudt relatief groot blad en grote bloemen, en is om die reden minder (niet) geschikt als bonsai. Daarom gebruikt met voor bonsai eerder de azalea (eveneens uit de rhodo familie) omdat die van nature kleinere bladeren en bloemen heeft. Maar inderdaad, laat je creativiteit je niet tegen houden. Ga het (net als mij) dan maar geen bonsai noemen, maar "een leuk project of leuke plant" .
www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/15027...-omdat-het-kan#49186
Hoe die er bij jouw uitziet is inderdaad het idee dat ik er een beetje mee heb. Een mooie vorm erin om te proberen het is een sterke plant dus vandaar dat juist goed is om te proberen.