In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73632

• Deceuninck
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo

Ik heb nog niet veel ervaring met bomen kweken. Ze een vorm aangeven is de laatste jaren goed gelukt.

Nu, graag had ik een aantal boomsoorten erbij gewild maar ik heb verschillende zaden gekocht en weinig komen uit. Ik ben nu aan het rondkijken of er geen andere manier is om planten bij kweken.
Wat is de manier om te stekken en welke soorten kunnen gestekt worden?
Ik heb hier mooie dennenbomen en sparrenbomen in de buurt staan maar ik weet niet exact hoe ik dit moet aanpakken. Hopelijk leer ik hier wat bij!

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten
Jasper Deceuninck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73633

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Van een mede beginner in de bonsai.

Mijn ervaring met zaad van dennenbomen en sparrenbomen is tot dus ver, dat natuurlijke vermeerdering d.m.v. zaad uit de zaadbollen regio afhankelijk is. Zo zal uit de regio Zuid-Holland het zaad niet ontkiemen. Tevens zal je onder de bomen zelf ook geen jonge scheuten of boompjes vinden, met zeer hoge uitzondering. Vond het zelf ook opmerkelijk. Blijkbaar zijn de bomen uit aanplant afkomstig, en mogelijk zijn de omgevingscondities ( het zachte zee klimaat ) niet geschikt voor vermeerdering.

Heb een maand geleden Larix en Cypres gezaad, uit locaal gevonden zaadbollen, maar tot dus ver zonder resultaat. De helft heeft een maand mogen chillen in de vriezer, ook dat mocht geen uitkomst bieden.

Mogelijk dat zaad uit zaadbollen afkomstig uit midden en oost Nederland beter resultaat geven.

Maar is opkweken uit zaad wel zoon goede optie. De Larix is een redelijke snel groeier, welke binnen twee jaar een leuk boompje oplevert. De rest groeit vrij traag.

Ben van mening dat aankoop van een boompje of scheut bij tuincentra of kwekerij de beste weg is om te bewandelen.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73635

• Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 57
Ivm de zaden die je gekocht hebt: Ik heb ook verschillende zaden gekocht. Sommige op ebay, andere uit online zadenwinkels. Sommige loten komen helemaal niet uit terwijl andere een zeer hoog kiemratio hebben. De meeste zaden hebben ook een soort behandeling nodig om het kiem succes te vergroten. De meeste gerespecteerde zadenwinkels geven wel de juiste uitleg bij elk soort zaden.

Een voorbeeldje: Ik heb zaden van Japanse zwarte dennen gekocht bij meerdere winkels:

seedrack.com: slechts 1 zaadje van de 25 is tot nu toe uitgekomen.
Treeseedonline.com: 80% van de gekochte zaden is tot hiertoe uitgekomen... (foto beneden), zij geven ook een goede uitleg bij hoe de zaden te behandelen.

Over het stekken: niet elke soort laat zich even makkelijk stekken. Het hangt ook af van soort tot soort wanneer je dit het best doet. Bij een succesvolle stek heb je weeral direct een jaar of 2 gewonnen tegenover opkweken uit zaad.

En dan is er nog marcoteren uiteraard :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Fonz.

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73644

• Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 17
Als je echt sucses wilt met zaden dan mag je er zeker wel 100 van inslaan.
Soms komt maar de helft op soms minder.
Heb 10 zaden besteld van elk soort dit zal een heel lang proces gaan worden :unsure: en mag dan van geluk spreken dat er 1 uit zal komen.
Kijk bij groot handels 1 kilo zaden voor een redelijke prijs. Sucses :P

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73645

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Bedenk me net dat één van mijn lopende projecten iets voor je kan zijn. En het is er nu de tijd van het jaar voor.

Kastanjes en Eikels ontkiemen in deze periode. Ga er op uit om ze te zoeken. Heb zelf van de week 20 kastanjes gevonden, waarvan er nu na wat verzorging 10 ontkiemen. Helaas geen enkele Eikel.

Geen idee of kastanjes goede bonsai opleveren. Maar het is leuk iets te zien groeien, en wie weet wordt het wat.

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73646

• SchoenmakersChristian
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36
Eikjes zijn erg mooi maar groeien zeer traag.
Duurt jaren voor je er iets mee kun gaan doen.

Kastanjes zijn lastig in proportie te krijgen vanwege het erg grote blad dat naar wat ik heb vernomen maar beperkt te verkleinen is.
Het zijn wel snelle groeiers dus mogelijk te vormen als oversized bonsai.
Heb er overigens geen ervaring mee.

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73647

• Deceuninck
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb ze besteld op aliexpres, maar op de review waren er toch wel een groot aantal die uitkwamen. 18 soorten heb ik besteld en 3 soorten komen uit. 2 soorten maar 1 zaadling en van 1 soort 2. Ik heb nu de rest van mijn zaden tussen een koffiefilter gelegd die vochtig gemaakt is en die nog eens in een doorzichtige plastic zak.

Ik heb 5 eikels geraapt vorige maand en geloof het of niet, sinds gisteren kan ik zeggen dat er 4 van de 5 uitkomen!
Ik heb deze week zelfs eikels zien liggen die aan het ontkiemen zijn, ze liggen er om te rapen.

Nu wat de stekken betreft, ik heb mij een poging gewaagd door takjes (20cm) van een grote naaldboom te knippen en de ene in de grond, de andere in een lang glas met water. Ik heb ook van sommige websites gezien dat ze de schors afdoen, moet dit zo of net niet?

Wat de soort betreft, als ik foto's opzoek zie ik dat hij enorm lijkt op de jeneverbes (juniperus) maar zo'n besjes komen er niet aan.

Alvast super bedankt voor de vele en snelle response! Een top forum om eerlijk te zijn!

Met vriendelijke groeten
Jasper Deceuninck

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73648

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Zoek eens op google naar stratificeren van zaden.
Sommige zaden moeten eerst een periode van kou hebben om de kiemrust te doorbreken waarna ze dus pas zullen gaan ontkiemen.

Daarnaast niet alle jeneverbessen krijgen besjes zo heb je de mannenlijke planten die krijgen stuifmeel pollen en de vrouwelijke plant bloemetjes en pas bij bestuiving van de bloemen zullen er besjes gaan groeien op de vrouwelijke planten als ik mij niet vergis tenminste!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73669

• Teun1
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik ben zelf begonnen met wildverzameling (met toestemming van de bosbeheerder, die zijn vaak erg vriendelijk als je aanbiedt een dagje mee te helpen).
Daarna vanuit zaden, hierbij is de regel voor de thuisgenieter: reken erop dat je 90% verliest. Voor een bedrijf geldt wat anders: zorg er voor dat 90% het haalt.

Dan zijn er ook nog tuincentra; pik een juniperus op voor een tientje, en dennenbomen net zo. Vaak zijn ze rond de herfst in de aanbieding. Dennen vind je meer richting midden zomer of de herfst.

Stekken is een kunst apart; elke boomsoort reageert anders, en veel soorten hebben moeite met stekpoeders en gels (een druppel teveel of te weinig, en worteling wordt een jaar uitgesteld). Goed, de planten in het tuincentrum komen vrijwel allemaal uit stekjes, die zijn geselecteerd op hun stekbaarheid.

Als je zaden in het wild gaat rapen, dan ben je een kleine 6-10 jaar bezig met de ontwikkeling. Het is een leuke manier om te leren, maar het gaat erg traag. Ik lees vaak de tip: haal gewoon wat in huis, in verschillende stadia van ontwikkeling. Begin goedkoop, zo kun je fouten maken en herstellen.
Da's een filosofie waar ik me wel in kan vinden: gewoon doen! Lekker op je bek gaan, een les trekken, en opnieuw proberen.

Mocht het echt niet lukken, dan heb ik komende herfst wel wat zaailingen die op de post kunnen van Japanse Rode Den (P. densiflora). Als je de postzegel betaalt, krijg je ze voor niks. Dan moet je wel beloven dat je de helft om zeep helpt, want ik zou het klote vinden als jij 't beter doet dan ik ;-)
Stuur me tegen die tijd maar een PM.
Als je er echt om zit te springen: ga naar Ebay, tel 4 euro neer, en je hebt over een maand 100 zaden in de brievenbus.
Voor zover ik heb kunnen zien, is de chinese rommel net zulke goede, of betere, kwaliteit als elk duurder pakketje.

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73675

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Stekken van naaldbomen is iets voor professionals. Dat is zeker niet eenvoudig, en zaaien gaat heel makkelijk. Je moet uiteraard wel zaden hebben die vers zijn (Alibaba is een slechte bron, andere sites die genoemd zijn zijn veel beter). Ik heb standaard 95%+ kieming bij zaden. Je moet wel soortspecifiek nakijken welke behandeling nodig iss. Larix is dooodeenvoudig. Daar kiemt bijna elk zaadje, en het groeit als kool (Wat ook makkelijk zaaibaar is, maar niet ideaal voor bonsai). Jammer dat ik dit nu net lees. ik heb gisteren een stuk of 100 zaailingen van dennen, eiken en beuken door de compost gehusselt.

Ik heb een boel van mijn eigen ervaringen & kennnis opgeschreven, ik wens je leesplezier toe op bonsaitechniek.nl/kweken/vermeerderen-kweken/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deceuninck

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts