Ik ben zelf begonnen met wildverzameling (met toestemming van de bosbeheerder, die zijn vaak erg vriendelijk als je aanbiedt een dagje mee te helpen).
Daarna vanuit zaden, hierbij is de regel voor de thuisgenieter: reken erop dat je 90% verliest. Voor een bedrijf geldt wat anders: zorg er voor dat 90% het haalt.
Dan zijn er ook nog tuincentra; pik een juniperus op voor een tientje, en dennenbomen net zo. Vaak zijn ze rond de herfst in de aanbieding. Dennen vind je meer richting midden zomer of de herfst.
Stekken is een kunst apart; elke boomsoort reageert anders, en veel soorten hebben moeite met stekpoeders en gels (een druppel teveel of te weinig, en worteling wordt een jaar uitgesteld). Goed, de planten in het tuincentrum komen vrijwel allemaal uit stekjes, die zijn geselecteerd op hun stekbaarheid.
Als je zaden in het wild gaat rapen, dan ben je een kleine 6-10 jaar bezig met de ontwikkeling. Het is een leuke manier om te leren, maar het gaat erg traag. Ik lees vaak de tip: haal gewoon wat in huis, in verschillende stadia van ontwikkeling. Begin goedkoop, zo kun je fouten maken en herstellen.
Da's een filosofie waar ik me wel in kan vinden: gewoon doen! Lekker op je bek gaan, een les trekken, en opnieuw proberen.
Mocht het echt niet lukken, dan heb ik komende
herfst wel wat zaailingen die op de post kunnen van Japanse Rode Den (P. densiflora). Als je de postzegel betaalt, krijg je ze voor niks. Dan moet je wel beloven dat je de helft om zeep helpt, want ik zou het klote vinden als jij 't beter doet dan ik
Stuur me tegen die tijd maar een PM.
Als je er echt om zit te springen: ga naar Ebay, tel 4 euro neer, en je hebt over een maand 100 zaden in de brievenbus.
Voor zover ik heb kunnen zien, is de chinese rommel net zulke goede, of betere, kwaliteit als elk duurder pakketje.