In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73632

• Deceuninck
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo

Ik heb nog niet veel ervaring met bomen kweken. Ze een vorm aangeven is de laatste jaren goed gelukt.

Nu, graag had ik een aantal boomsoorten erbij gewild maar ik heb verschillende zaden gekocht en weinig komen uit. Ik ben nu aan het rondkijken of er geen andere manier is om planten bij kweken.
Wat is de manier om te stekken en welke soorten kunnen gestekt worden?
Ik heb hier mooie dennenbomen en sparrenbomen in de buurt staan maar ik weet niet exact hoe ik dit moet aanpakken. Hopelijk leer ik hier wat bij!

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten
Jasper Deceuninck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stekken 6 jaren 7 maanden geleden #73633

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Van een mede beginner in de bonsai.

Mijn ervaring met zaad van dennenbomen en sparrenbomen is tot dus ver, dat natuurlijke vermeerdering d.m.v. zaad uit de zaadbollen regio afhankelijk is. Zo zal uit de regio Zuid-Holland het zaad niet ontkiemen. Tevens zal je onder de bomen zelf ook geen jonge scheuten of boompjes vinden, met zeer hoge uitzondering. Vond het zelf ook opmerkelijk. Blijkbaar zijn de bomen uit aanplant afkomstig, en mogelijk zijn de omgevingscondities ( het zachte zee klimaat ) niet geschikt voor vermeerdering.

Heb een maand geleden Larix en Cypres gezaad, uit locaal gevonden zaadbollen, maar tot dus ver zonder resultaat. De helft heeft een maand mogen chillen in de vriezer, ook dat mocht geen uitkomst bieden.

Mogelijk dat zaad uit zaadbollen afkomstig uit midden en oost Nederland beter resultaat geven.