Ik ben lid geworden omdat ik graag wil beginnen met mijn eerste (binnen) bonsai. Een leuke hobby waar ik altijd wel in geïnteresseerd ben geweest. Nu loop ik alleen tegen een probleem aan aangezien ik twee katten in huis heb. Ik heb veel gegoogled en gelezen over de giftigheid van bonsais voor huisdieren. Zo zijn er een hoop die ik beter niet in huis kan nemen. Maar na al het zoekwerk wordt ik er niet veel wijzer van. Ik las ik dat de Carmona retusa (fukien tea), de Chinese iep en de Sageretia thea niet giftig zouden zijn voor katten maar op andere sites vermelden ze weer het tegenover gestelde. Heeft iemand hier een idee van en zo ja zijn dit ook goede opties voor mijn beginnende bonsai hobby? Het zou mij zeker helpen! En wat betreft kattengras en dergelijke dat heb ik allemaal in huis maar ik heb liever gewoon geen giftige planten in huis. Alvast bedankt.
Ik heb 3 katten die binnen en buiten mogen zoals ze zelf willen , mijne bijten of eten nergens van , alleen wat uitkijken dat ze nagels niet scherpen aan de bonsai, want dan wordt schors beschadigd, mijn bonsai staan buiten al heb ik er oon al binnen gehad ! Maar als jouw katten er toch aan bijten , begin anders met ulmus ofzo , is eenvoudige beginnersboom , giftig weet ik niet !!
Dank voor jullie reactie. Het probleem is dat mijn katten toch wel aan de bladeren knabbelen van de planten die ik al heb staan, ondanks het kattengras. Dus ik wil hier geen risico meenemen door een giftige plant in huis te nemen. Wat betreft de giftigheid van de taxus en ficus was ik op de hoogte! Ik zou alleen willen weten of één van onderstaande een niet-giftige bonsai is:
- Carmona retusa (fukien tea)
- Chinese iep
- Sageretia thea
Mocht iemand hier kennis van hebben dan zou ik dat zeer op prijs stellen zodat ik ondanks de katten toch met een bonsai kan beginnen!
Ik heb ook een kat die op de bladeren kauwde. Na hem wat te doen schrikken als hij op planten zit te kauwen, heeft hij dit snel afgeleerd. Gewoon weg jagen van de planten, na een tijdje leggen ze de link wel dat je kwaad wordt als ze op planten zitten te kauwen.
Katten die buiten lopen kunnen trouwens ook allerlei giftige planten naar binnen spelen. In het begin heb ik de kat twee keer weten overgeven met wat plantenresten in de uitwerpselen. De kat was dan een klein half dagje ziek, maar kwam er snel terug bovenop. Ik zou gewoon geen ficus ofzo nemen, toch niet zolang ze op de bladeren kauwen. En koop eventueel een platte schaal als mand als ze toch met bonsai willen bezig zijn.
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken