In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Lariks vs Pseudolarix 7 jaren 3 weken geleden #70839

• barrymossel
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Na wat gekloot te hebben met een ficus (binnen te weinig licht, buiten begint hij het nu beter te doen, maar vorm van de stam is niet echt naar wens) wil ik toch een nieuw beginnersboompje aanschaffen (voor buiten). Ik wil graag een eenvoudige soort (mijn eerste boompje waar ik écht wat mee wil gaan doen) en zodoende kwam ik uit bij de Lariks (ik vind sowieso naaldbonsai mooi). Echter worden op veel plekken pseudolarix verkocht. Hoewel ik er nog niet helemaal over uit ben welke ik nou mooier vind, vroeg ik me af of de pseudolarix even "eenvoudig" te verzorgen en stijlen is als de Larix kaempferi bijvoorbeeld?

En welke heeft jullie voorkeur qua uiterlijk?

Ik vind zelf deze lariks best mooi worden: www.bonsai.de/japanse-larche-larix-jaar-p-17961.html
Maar deze twee pseudolarix ook: www.bonsai.de/golden-larch-larix-jaar-p-12044.html en www.bonsai.de/golden-larch-larix-jaar-p-20615.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lariks vs Pseudolarix 7 jaren 3 weken geleden #70844

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Zelf heb ik liever larix.

Hou er rekening mee dat deze plant die je toont eigenlijk wat jong is. Bij dergelijke bomen is het idee dat je deze over een periode van bv 10 jaar laat uitgroeien tot volwassen bonsai.

Hierbik belangrijk, larix maakt vrijwel geen nieuwe groeipunten, dus behoudt alle knoppen in de buurt van de stam, en laat lage takken rustige lang worden om dikte en tapsheid te krikgen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: barrymossel

Lariks vs Pseudolarix 7 jaren 2 weken geleden #70852

• barrymossel
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedoel je dan dat je zo'n boompje nog 10 jaar moet laten groeien? Als in dat hij 16-18 jaar oud is? Of moet hij in totaal 10 jaar oud zijn? Ik voel er momenteel weinig voor om een boompje van 100+++ euro te kopen. Het is een (beginnende) hobby voor erbij. En sowieso lijkt het met dat je in de komende jaren toch juist moet trainen, of zit ik helemaal mis?

Lariks vs Pseudolarix 7 jaren 2 weken geleden #70853

• DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82
Het gaat er niet zozeer om hoe lang het boompje groeit, maar de verhouding tussen hoogte en stamdikte is belangrijk. Als vuistregel kan je aan houden dat de hoogte van de boom circa 6 x de breedte van de stam, net boven de wortels moet zijn. Echt indrukwekkende bomen hebben vaak een verhouding van 1 op 3 zelfs.
Dus bepaal hoe hoog je boom moet worden en deel dat door 6. Zo dik moet de stam worden. En zeker bij larix kan dat snel gaan. In 4 a 5 jaar in de volle grond zijn mijn larix (kaempferi) 7 a 8 cm dik. genoeg voor een boompje van circa 45 cm hoogte.

Lariks vs Pseudolarix 7 jaren 2 weken geleden #70856

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172

barrymossel schreef : Bedoel je dan dat je zo'n boompje nog 10 jaar moet laten groeien? Als in dat hij 16-18 jaar oud is? Of moet hij in totaal 10 jaar oud zijn? Ik voel er momenteel weinig voor om een boompje van 100+++ euro te kopen. Het is een (beginnende) hobby voor erbij. En sowieso lijkt het met dat je in de komende jaren toch juist moet trainen, of zit ik helemaal mis?

Tja, een van de belangrijkste regels bij bonsai, geduld.
Of veel geld uitgeven kan ook.

Lariks vs Pseudolarix 7 jaren 2 weken geleden #70858

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Hm.. dat plantje moet 8 jaar oud zijn? Ik had hm 4 gegeven. Maar ik ging uit van het totale volumen vam de.plant; Stam, takken.. in andere woorden, hoeveel heb je om mee te werken.

Een ratio van een op 6 tussen stam diameter en boomhoogte wordt aangeraden. Dunner dan een op 12 ziet er op dennduur echt niet goed uit. Grootte en verhoudingen zijn belangrijk.

Als je lid bent van een vereniging, vraag eens rond. Er zijn altijd mensen die bomen kwijt willen.ik wil ook bomen kwikt. Ik zou je aanraden prive aankopen in de lente te doen, dan zijn de bomen door de winter en kan je de gezondheid beter insxhatten. Helaas is niet iedereen eerlijk.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts