In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Boom ziet er niet gezond meer uit 7 jaren 2 maanden geleden #69767

• Richmond
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb mijn ouders een tijdje terug een bonsai boom gegeven. Op basis van de informatie op de site herleid ik dat het om een ficus gaat.
Heeft altijd binnen gestaan, maar nadat deze gele blaadjes begon te krijgen, hebben ze hem buiten onder de serre gezet en ging het beter.
Toen hebben ze weer binnen gezet en kwamen de gele blaadjes terug en hebben ze hem opnieuw buiten gezet, maar nu zijn de blaadjes vooral wit en niet meer geel. Ook zie ik mos op de grond en een soort schimmel op de boomstam op de grond hoogte.

Is de boom nog te redden en zo ja wat kan ik mijn ouders adviseren? Ik heb zoveel mogelijk foto´s gemaakt om de situatie te laten zien.
Ik hoor graag van jullie.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boom ziet er niet gezond meer uit 7 jaren 2 maanden geleden #69773

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik zie op het eerst zicht geen schimmel. Mos is er te zien, maar mos op zich kan geen kwaad. Wil je weten als het om een ficus gaat? Trek eens een blaadje af en kijk of er wit sap uitkomt. Merk je wit sap op, dan gaat het hoogstwaarschijnlijk om een ficus. Neem eens een close up van die blaadjes die er wat grijsachtig uit zien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richmond

Boom ziet er niet gezond meer uit 7 jaren 2 maanden geleden #69781

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Ik denk dat dit een liguster is. (Vergelijk met foto's hier op het forum, en bovenaan onder boomsoorten en internet). Lees daar ook nog eens grondig de algemene regels voor bonsai verzorging
Ik zie zomaar niet een directe oorzaak aan de hand van je beschrijving of de foto's, maar wil toch reageren gezien de geringe respons.
-Als het een liguster is hoort de plant buiten, zoals de meeste planten tijdens de warmere maanden (binnen is vooral bescherming tegen lagere temperatuur en vorst.). Planten reageren op verandering van standplaats, meestal ook met bladval. Een geschikte plaats voor een zieke boom is: voldoende licht maar geen volle zon, luchtig maar niet op de tocht, niet in de regen zodat men zelf een constante gunstige vochtigheid kan regelen.
-Het mos is gewoonlijk niet direct een probleem, maar kan ongedierte verbergen. Het kan ook problemen geven ivm de waterhuishouding: je ziet minder goed hoe vochtig de plant staat of het water loopt erover naast de pot . Het lijkt erop dat de boom eerder vrij nat staat, maar gezien de nog duidelijk aanwezige groeipunten aan de wortels waarschijnlijk toch geen wortelrot.. Je kan het mos voorzichtig verwijderen met een krabbertje en een oude tandenborstel. Ook op de stam.
-De verwelkte toppen kan ik niet goed beoordelen: meestal teken van te droog. Zelfs kortstondig. Ook gele bladeren kunnen die oorzaak hebben. Maar kan ook het gevolg zijn van wortelrot. Schimmel kan dat ook geven maar lijkt hier niet de oorzaak.
Stuur je nog een paar foto's van de zieke toppen, en de gelen bladeren, zeer duidelijke close up's.
Je reageerde niet op het antwoord van Trap

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Boom ziet er niet gezond meer uit 7 jaren 2 maanden geleden #69792

• Richmond
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Het lijkt op een wit poeder dat zowel op de bladeren als de takken zit. De grond voelt vochtig aan, maar niet nat. Het is niet soppig.
Ik heb een blaadje eraf getrokken en het blaadje geknepen, maar zowel bij de tak als uit het blaadje geen sap.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Richmond.

Boom ziet er niet gezond meer uit 7 jaren 2 maanden geleden #69804

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Een ficus is het wss niet. Binnen, buiten, binnen,... Allemaal niet goed voor een plant (binnen sowieso niet trouwens) Als dit geen (sub)tropische soort is hoort hij het gehele jaar buiten. Bij een ficus ben je wat verplicht hem in de winter binnen te nemen, de ficus is een tropische soort.

De grond mag ook wel eens naar de drogere kant gaan van de meeste soorten. Water geven, grond droog laten worden, en terug water geven wanneer die droogte er is. Met droog bedoel ik dan als de grond droog begint aan te voelen, dan geef je water. Niet ah hij staat nu al 2 dragen droog, ik zal water geven. Staat hij buiten... dan kan regen niet zoveel kwaad (meestal is het dan ook wat kouder) maar tijdens de warmere zomerdagen en constant te nat is niet goed, zo werk je schimmels in de hand. Water geven is geen constante, je moet water geven naar de nood van de plant. Positie, klimaat, tijdstip van het jaar,... speelt allemaal een rol in je watergift.

Ik zou eerst en vooral kijken met welke soort je te doen hebt... Ik ken de soort niet, controleer even ivan zijn suggestie en kijk of het een liguster kan zijn. Verdiep je hier even in! Het wit lijkt op meeldauw, kan je eventueel wat besproeien met wat spuitzwavel. Als je gaat sproeien denk hierbij aan de omgeving. Spuitzwavel kan nu niet zoveel kwaad maar wees altijd voorzichtig en gebruik niet meer dan nodig. En zet je plant nu nog zeker buiten, want de droge lucht binnen doet de plant zeker geen goed...

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts