Een ficus is het wss niet. Binnen, buiten, binnen,... Allemaal niet goed voor een plant (binnen sowieso niet trouwens) Als dit geen (sub)tropische soort is hoort hij het gehele jaar buiten. Bij een ficus ben je wat verplicht hem in de winter binnen te nemen, de ficus is een tropische soort.
De grond mag ook wel eens naar de drogere kant gaan van de meeste soorten. Water geven, grond droog laten worden, en terug water geven wanneer die droogte er is. Met droog bedoel ik dan als de grond droog begint aan te voelen, dan geef je water. Niet ah hij staat nu al 2 dragen droog, ik zal water geven. Staat hij buiten... dan kan regen niet zoveel kwaad (meestal is het dan ook wat kouder) maar tijdens de warmere zomerdagen en constant te nat is niet goed, zo werk je schimmels in de hand. Water geven is geen constante, je moet water geven naar de nood van de plant. Positie, klimaat, tijdstip van het jaar,... speelt allemaal een rol in je watergift.
Ik zou eerst en vooral kijken met welke soort je te doen hebt... Ik ken de soort niet, controleer even ivan zijn suggestie en kijk of het een liguster kan zijn. Verdiep je hier even in! Het wit lijkt op meeldauw, kan je eventueel wat besproeien met wat spuitzwavel. Als je gaat sproeien denk hierbij aan de omgeving. Spuitzwavel kan nu niet zoveel kwaad maar wees altijd voorzichtig en gebruik niet meer dan nodig. En zet je plant nu nog zeker buiten, want de droge lucht binnen doet de plant zeker geen goed...