Welkom.
Je es is erg klein om al enkele jaren oud te zijn. Ik denk dat je hem beter in volle grond had laten staan. Soms hebben bomen een wat langere tijd nodig om 'in gang te schieten'
Wat ik je wil meegeven: neem zijscheuten weg als ze beginnen verdikkingen van de stam te geven. (dus ook je tweede stam).De boom schiet wel opnieuw uit. Een dikkere stam verkrijg je door lengtegroei. Tapsheid kan je bereiken door de stam na een groei en verdikkingsperiode op een gepaste hoogte in te korten en een zijtak recht te plooien, en dat dus de verlengenis van de stam te maken. Dit kan je een paar keer herhalen totdat de boom de gewenste hoogte heeft.. Gezien de es vrij grote bladeren heeft kan je best naar een relatief grote boom toewerken.
Es vormt als je hem laat gaan wel zeer dikke wortels die het beeld wat kunnen verstoren. Regelmatig verplanten en de wortels bijwerken.
De bladeren zijn tegenstandig, je dient een van de twee zijscheuten die op dezelfde hoogte komen te verwijderen..
Lees je goed in, o.a. over de groei- en snoeimethode. Je bonsai-kennis is mijns inziens relatief klein als je al enkele jaren met bonsai bezig bent.
Ik wil je niet ontmoedigen, als je beschikbare info op internet en in boeken aandachtig gelezen hebt kan je de problemen die je nog tegenkomt hier op het forum brengen, men zal je graag helpen.