In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Cham. obtusa nana aurea 7 jaren 4 maanden geleden #68802

• Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik heb vorige week dit leuke boompje gevonden in een tuincentrum. Mooie stambasis, goede vertakking en nog relatief veel loof dichtbij de stam.
Het artikel dat op het forum regelmatig wordt aangehaald heb ik volledig doorgespit, maar ik ben niet zeker van wat nu het beste is. Hieronder een foto van de boom. De vraag is eigenlijk wat nu te doen? Hij staat in erg slechte grond en de wortels gaan de pot volledig rond. Het loof is in goede conditie en is (helemaal in de top, sorry voor de gebrekkige foto) erg vol en dicht. Oftewel ik zie het probleem met de wortels en de grond, maar ook dat van te dichte loof waardoor loof dichter bij de stam kan afsterven. Wat kan ik nu het beste doen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cham. obtusa nana aurea 7 jaren 4 maanden geleden #68803

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955
Ik denk dat het geen Honikicipres wat een gewilde soort is voor bonsai, maar zover ik het goed kan zien, een leylandii cipres... een stuk minder geschikt voor bonsai..

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Cham. obtusa nana aurea 7 jaren 4 maanden geleden #68812

• Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Nee het is wel echt een hinoki. Omdat het op de pot stond, altijd handig, en omdat het wel echt het waaiervormige loof heeft itt de soort je benoemt. Maar bedankt voor het meedenken :). Dus wat is wijsheid?

Cham. obtusa nana aurea 7 jaren 4 maanden geleden #68814

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
in iedergeval wat snoeien zodat het licht overal goed kan binnendringen en er veel naar kijken niet te snel willen neem je tijd!

De stam lijkt mooi taps maar omdat ik daar geen takken zie en de soort ook wel eens geënt word ben ik bang dat op de lijn van het grond een entplek zit
Heb je een beetje gevoeld/gekeken naar wat er onder de eerste 5 cm grond zit?

Ps op de pot is het ook wel eens fout hoor ;)

Ohja
De grond waar hij instaat is niks mis mee .... de boom oogt gezond en het is nu niet de tijd om te verpotten zorg gewoon dat hij niet te nat blijft staan en dan komt het wel goed
Rondgroeiende wortels betekend dat de pot lekker vol is met wortels en is dus niet erg

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Cham. obtusa nana aurea 7 jaren 4 maanden geleden #68815

• Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 109
Ik denk ook dat het een hinoki is want ik heb dezelfde. Zit met een dergelijke situatie waarin hij ook in zeer slechte aarde staat maar heb het zelf opgelost door hem in een grotere pot te zetten en enkel een paar zijwortels los te kammen en hem dan op te vullen met een substraat. Zo laat ik hem staan tot volgend voorjaar en dan verpot ik hem meteen in een goed doorlatend substraat. Het afstervende loof heb ik bij mijnes compleet weggehaald maar dit ook omdat ik er een literati van ga maken. Zou er nu idd niet teveel aanzitten vanwege de tijd van het jaar maar nijpen kan natuurlijk sowieso om wat meer licht binnen te laten. Misschien helpt deze link je, welke ik van een ander lid ook heb gekregen.

bonsaiwonders-art.blogspot.nl/2008/01/ta...-hinoki-cypress.html
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Cham. obtusa nana aurea 7 jaren 4 maanden geleden #68826

• Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 13
Ja dat is het artikel dat ik bedoelde. Dat heb ik bestudeerd, alleen daar staat niet direct iets wat ik voor deze situatie kan gebruiken... Een tussenoplossing zoals jij hebt gedaan is misschien wel een goed idee, bedankt voor de tip!
Heeft iemand anders nog suggesties?

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren