Achter mijn tuinhuis staan een paar 1 en 2-jarige eikjes. Ze staan op een plaats waar ze niet kunnen blijven staan in de toekomst. Kan ik deze al recupereren om er in de toekomst een bonsai project van te maken? Ze kunnen er nog wel tot in het voorjaar blijven staan maar daarna wordt het moeilijk.
Ik neem aan dat ze best eerst een paar jaar in volle grond blijven groeien alvorens ik ermee aan de slag ga? Of is dit allemaal de moeite niet?
Alvast bedankt!
Of het de moeite waard is hangt af van de verwachtingen die je hebt en in welk tijdsbestek je er wat van wilt proberen te maken
Het begint bij een mooie dikke tapse stam en een mooie nebari (wortelvoet) en vanaf zaailingen kan je vanaf dag 1 hier aan werken
Eik heeft vrij grote bladeren dus is een middel/groote bonsai een mooi doel en zou ik zelf rekenen op een jaar of 10 voordat je misschien aan de takopbouw kan gaan werken
Is het aan te raden om nu al de penwortel te verwijderen en de boompjes terug in volle grond op een tegel te planten of loop ik wat hard van stapel?
Ook hoor ik van verschillende mensen dat, in tegenstelling tot bij andere boomsoorten, het aangeraden is om eik in de zomer te verzamelen/verpotten omdat hij dan het best recupereerd. Klopt dit?