In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Dit kan nooit de bedoeling zijn.. 7 jaren 5 maanden geleden #67463

• Loek
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb sinds een ongeveer 1 maand mijn eerste bonsai boom. Een Ulmus Chinensis . Nu heeft deze specifieke boom een EasyCare water systeem waar ik natuurlijk meteen gebruik van maakte omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben.

1 maand verder en de boom leeft nog.
Ik wil zoals bij het EasyCare watersysteem beschreven staat pas water bij wanneer het reservoir helemaal op is en ik vul nooit hoger dan optimaal. Maar de grond is net een moeras en dat is het non-stop. Ik ben bang dat ik de boom aan het vermoorden ben sinds ik iets gelezen heb over wortelrot. Ik geef de boom ongeveer iedere 4 dagen water wanneer het reservoir leeg is.

Ik heb een filmpje gemaakt van de status van de grond.

Mijn vraag is aan jullie bonsai-kenners: Wat zouden jullie doen? minder water geven, zelfs wanneer de boom wel het water uit het reservoir steeds consumeert?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dit kan nooit de bedoeling zijn.. 7 jaren 5 maanden geleden #67466

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

Loek schreef : Mijn vraag is aan jullie bonsai-kenners: Wat zouden jullie doen? minder water geven, zelfs wanneer de boom wel het water uit het reservoir steeds consumeert?

Ik zou dat hele easydrown systeem er uit halen, kijken naar de richtlijnen voor deze boom (onder 'boomsoorten') en water geven wanneer het nodig is.

Dit kan nooit de bedoeling zijn.. 7 jaren 5 maanden geleden #67474

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
zoals je zelf ziet -> veel te nat -> veel te veel water

zoals auk zegt: dat easydrown ( :dry: :lol: ) -systeem negeren/eruit halen en zelf de grond elke dag controleren (op zicht, met de vinger,...)

Dit kan nooit de bedoeling zijn.. 7 jaren 5 maanden geleden #67475

• Loek
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Trap schreef : zoals je zelf ziet -> veel te nat -> veel te veel water

zoals auk zegt: dat easydrown ( :dry: :lol: ) -systeem negeren/eruit halen en zelf de grond elke dag controleren (op zicht, met de vinger,...)

Ik vraag me af waarom zo'n systeem überhaupt wordt geleverd als bij goed gebruik het alsnog m'n bonsai helemaal onder water zet.. :unsure:
Ik had gehoopt dat iemand wist hoe het ingebouwde watersysteem werkt maar ik kan wel controleren op zicht en met de vinger :cheer:

Dit kan nooit de bedoeling zijn.. 7 jaren 5 maanden geleden #67476

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

Loek schreef :

Trap schreef : zoals je zelf ziet -> veel te nat -> veel te veel water

Ik vraag me af waarom zo'n systeem überhaupt wordt geleverd als bij goed gebruik het alsnog m'n bonsai helemaal onder water zet.. :unsure:
Ik had gehoopt dat iemand wist hoe het ingebouwde watersysteem werkt maar ik kan wel controleren op zicht en met de vinger :cheer:

Bij massaproductie is het de bedoeling om winst te maken. Er worden bomen aan de lopende band in "vorm" gezet en in potjes geplaatst. Snel een goedkoop! Zonder al te veel na te denken over een hoge kwaliteit. De mensen die er werken zijn wss geen bonsai-meesters. In bv japan willen ze ook winst op de bomen, maar daar wordt er toch wel iets meer nagedacht over kwaliteit, originaliteit, vormgeving, substraat,... Wat je ook meteen ziet aan de prijs.

Is dit systeem een verkooptruc? Zodat je langs dit boompje passeert en zegt: hmmm lijkt me handig,... En/of kopen ze die dingen in aan 20 cent/stuk, en verkopen ze het geheel aan een euro meer? Dat zou je in feite moeten vragen aan de leverancier,... maar of je daarop een eerlijk antwoord zal krijgen?

Dit kan nooit de bedoeling zijn.. 7 jaren 5 maanden geleden #67481

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Loek schreef : Ik had gehoopt dat iemand wist hoe het ingebouwde watersysteem werkt maar ik kan wel controleren op zicht en met de vinger :cheer:

Ik heb dit voor mijn bloembakken buiten aan de ramen boven. In een bloembak kan daar 10 liter water in het reservoir, wat betekent dat je maar een keer per week giet.

Het is in feite een dubbele bodem. Onder de bodem is geen aarde. Daar gaat het water in. Er zijn kleine uitstulpingen vanuit de middenplaat naar beneden met gaatjes, waardoor het water in contact komt met de aarde erboven, die het water opzuigen. Ideaal. Maar niet voor alles. Zeker neit voor bonsai. Een uitleg waarom gaat te diep voor nu, want dat is eigenlijk uitleggen waarom bonsai in kleine potjes staan :D

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren