Hallo,
Mijn juniper begin te bloeien. Weet iemand hoe komt? Komt dit door goede zorg of juist andersom?
Wat moet Ik dan doen? Zo laten of wegknippen?
Alvast bedankt voor het advies.
Groetjes,
Lie
ik heb al gemerkt dat planten met veel stress meer durven te bloeien --> ze proberen hun energie in voortplanting te steken. Maar gezonde planten bloeien ook uitbundig --> wegens genoeg energie.
Vroeger bloeiden sommige van mijn juniperussen ook niet zo uitbundig als de laatste twee jaar. Maar bloeien of "niet"... ze staan gezond. Na enkele weken zie je niks meer van de bloei... Dus gewoon afblijven! En als je vruchtvorming ziet na de bloei kun je de "besjes in wording" verwijderen.
Over welk soort bloei gaat het? Juniperus is éénhuizig. Er zijn dus vrouwelijke en mannelijke planten.
De meeste vragen hierover gaan over de 'wolk' geel poeder die vrijkomt bij aanraking. Dat is tuifmeel van mannelijke planten. Hierbij dus geen vruchtjes in wording.
Trap schreef : ik heb al gemerkt dat planten met veel stress meer durven te bloeien --> ze proberen hun energie in voortplanting te steken. Maar gezonde planten bloeien ook uitbundig --> wegens genoeg energie.
Vroeger bloeiden sommige van mijn juniperussen ook niet zo uitbundig als de laatste twee jaar. Maar bloeien of "niet"... ze staan gezond. Na enkele weken zie je niks meer van de bloei... Dus gewoon afblijven! En als je vruchtvorming ziet na de bloei kun je de "besjes in wording" verwijderen.
Dus deze mag ik verwijderen.
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Trap schreef : ik heb al gemerkt dat planten met veel stress meer durven te bloeien --> ze proberen hun energie in voortplanting te steken. Maar gezonde planten bloeien ook uitbundig --> wegens genoeg energie.
Dus deze mag ik verwijderen.
Als je geen jeneverbessen nodig hebt en/of ze niet wil aan je plant. Er gaat natuurlijk altijd wat energie naar de vruchten ook