Heb onlangs een onverzorgde ficus gekregen van de buurvrouw,die was al jaren niet gesnoeid of verpot, hij had bijna geen wortels en toen ik hem snoeide kwam er zelfs geen sap uit.Na drie weken komen er al redelijk wat scheutjes op, moet ik hem nu gewoon laten doen tot volgende lente? heb er twee foto's bijgedaan van voor en na
Mvg,
Daniel
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Dit was ooit een kleine mallsai zoals er duizenden als 'bonsai' aangeboden worden.
Door niet te snoeien is er een rechte nieuwe hoofdtak ontstaan. Als je deze plant ooit terug in een meer harmonische vorm wil krijgen zal die tak helemaal wegmoeten.
Je dient eigenlijk vanuit de bochten, onderaan de stam, een harmonisch verlopende verlenging op te bouwen.
Ongeveer de oorspronkelijke grootte lijkt het streefdoel bij deze boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kennis Daniel
Inderdaad, die rechte tak en die daar naast weg, wachten op nieuwe groei, en Dan zou ik die Andere ook weg snoeien eigenlijk.... Als je dat nu doet Hou je Niks groen over....
Jawel ik zou zeggen even laten groeien en dan over een maand als het wat warmer is snoeien en buiten op een zonnig plekje zetten ik vermoed dat hij dan een explosie aan nieuwe groei zal laten zien