dennisfranx schreef : Ik kijk ook vaak maar heb tot nu toe nog geen malsai gekocht als ik wel een keer een leuke tegen kom dan zou ik er best een willen en dan in een grote bak zetten om deze dan flink te laten groeien
Kunnen dut soort ulmusen overleven in ons klimaat in de volle grond?
Ik heb zo'n mallsai jaren lang in de volle grond gehad. Geen probleem dus... Uiteindelijk dat ding weggedaan, werd niks fatsoenlijks.
Maar tijd en bijsturing wil een hoop goedmaken, als de basis (stam en nebari) maar redelijk is.
Lys-Ann schreef : En natuurlijk zaten bij het pakket ook 3 boompjes, hierbij de beloofde foto's
Hoop dat jullie boompje 1 kunnen identificeren, ik ben er nog niet achter wat het is.
Plaatjes bekeken, en ik vind het lijken op een carmona, maar de blaadjes zijn spitser. Ficus? Blaadjes zijn wel heel klein.
Foto 1 is 100% serissa
Knijp in een blaadje er ruik
Ik kreeg vandaag via de post een onverwacht cadeautje, ik heb een boek gekregen:
'The Complete Practical Encyclopedia of Bonsai' - Ken Norman.
Een heerlijk boek, mooie foto's, goed leesbaar engels, bruikbare tips, inspiratie voor vormen en esthetiek, kortom uitgebreide informatie voor mij als beginner.
Er staat ook een zeer duidelijk plaatje in van een serissa, ik ben er nu zeker van dat mijn boompje 1 een serissa is.
De discussie over ulmus of zelkova vind ik interessant, vooral het gegeven dat de ulmus zelkova genoemd zou worden om invoerregels te omzeilen...
Ik denk dat mijn boompje inderdaad een ulmus is, zoals meerdere van jullie opperden. Ik vind het prima, word nog niet gehinderd door enige kennis op het gebied van gewildheid, klasse, zeldzaamheid.
De nieuw gevormde twijgjes op mijn boompje zijn lichtgroen van kleur, en niet roodachtig. Daarbij krijg ik vast voor een zacht aanbiedingsprijsje via een webshop geen veelgeprezen zelkova...
Mijn eerste boom is een serissa.
Staat nu inmiddels 5 a 6 jaar op de vensterbank. En in de zomer buiten.
Bloeit ieder jaar weer mooi vol met witte bloemetjes.
Het is een plant die best wat aandacht vraagt.
Maar moeilijk is ie zeker niet. Zoals bijna iedereen beweerd.
Op een zonnige plek zetten en de grond niet laten uitdrogen.
Dan kom je al een heel eind.