In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64705

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
1e zeker geen carmona hmmmn misschien fukien thee ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lys-Ann

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64723

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
De eerste wellicht een serissa. Maar ik zou de winkel even een berichtje sturen. Een zichzelf respecterende bonsai handel geeft je toch de naam van de bomen, ook al is het een verassingspakket. Bij levering wil je toch weten wat je hebt.

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64727

• Lys-Ann
  • Lys-Ann's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Het lijkt inderdaad op een fukien thee, de serissa lijkt wat dikkere, rondere, vettiger blaadjes te hebben.
De webshop een berichtje sturen, natuurlijk... :silly:

Dan een vraag over het verpotten, leatherback tipte me of de boompjes daar misschien 'te ver' voor zijn.
Wat is te ver?
Ze zitten volop in het blad, dat lijkt me 'te ver' dus niet verpotten.
Echter de grond waar ze in staan lijkt op ingeklonken potgrond, niet doorlatend meer...dus verpotten wel nodig.

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64787

• denny84
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 9

Lys-Ann schreef : En natuurlijk zaten bij het pakket ook 3 boompjes, hierbij de beloofde foto's
Hoop dat jullie boompje 1 kunnen identificeren, ik ben er nog niet achter wat het is.
Plaatjes bekeken, en ik vind het lijken op een carmona, maar de blaadjes zijn spitser. Ficus? Blaadjes zijn wel heel klein.

Foto 1 is 100% serissa
Knijp in een blaadje er ruik

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64804

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Dennis, is Carmona en Fukien thee niet dezelfde plant??

Met grote zekerheid, (en een zeer beperkte twijfel omdat vanaf een foto geoordeeld wordt):
1. Serissa
2. Ulmus parvifolia. Wordt in de handel nogal eens Zelkova genoemd, of zou een soort zelkova zijn? (Zelkova heeft meer klasse!) Maar ik heb nog nooit het verschil tussen wat de soort zelkova die hier getoond wordt en de Ulmus aanvaardbaar horen uitleggen. ). Ze zouden door deze plant Zelkova te noemen, daarmee ook invoerregels ontwijken ivm ulmusziekte.
3.Liguster

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64805

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955

Ivan schreef : Zelkova heeft meer klasse!

Wat is volgens jou het verschil in klasse dan? Het is een andere soort, en niet meer of minder dan dat....
Het blad van Zelkova kan veel groter worden: tot wel een cm of 8 en groeit veel harder en grover. Zelkova heeft ook een mooiere herfstkleur

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64852

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416

Marco buijsman schreef :

Wat is volgens jou het verschil in klasse dan? Het is een andere soort, en niet meer of minder dan dat....
Het blad van Zelkova kan veel groter worden: tot wel een cm of 8 en groeit veel harder en grover. Zelkova heeft ook een mooiere herfstkleur

Niet om een discussie uit te lokken, maar een antwoord op je vraag.:
Dit is niet mijn mening, maar wat ik in de praktijk zie. Hoeveel Ulmus parvofolia heb je al op een grote bonsaitentoonstelling gezien? Of in de privé collectie van wie professioneel met bonsazi bezig is. Terwijl deze mensen héél fier zijn als ze een mooie Zelkova kunnen laten zien. Wat kost een goedkope ulmus? En een Zelkova die bij prijs is? Heb ik ongelijk als ik meen dat mallsai-bonsai handelaars dit als verkoopsargument misbruiken?
Verder deel ik jouw mening het is een andere soort, niet meer dan dat.
Dat bomen die als Zelkova verkocht worden Ulmus zijn blijkt ook als je ze in je tuin uitplant: ze krijgen niet het grotere blad van de zelkova.
Trouwens, van een betrouwbare persoon heb ik vernomen dat recent in de nomenclatuur Ulmus en Zelkova samengevoegd zijn. Zelkova is nu: Ulmus 'Zelkova'. Een ondersoort dus.

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64872

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955

Ivan schreef :

Marco buijsman schreef :

Niet om een discussie uit te lokken, maar een antwoord op je vraag.:
Dit is niet mijn mening, maar wat ik in de praktijk zie. Hoeveel Ulmus parvofolia heb je al op een grote bonsaitentoonstelling gezien? Of in de privé collectie van wie professioneel met bonsazi bezig is. Terwijl deze mensen héél fier zijn als ze een mooie Zelkova kunnen laten zien. Wat kost een goedkope ulmus? En een Zelkova die bij prijs is? Heb ik ongelijk als ik meen dat mallsai-bonsai handelaars dit als verkoopsargument misbruiken?
Verder deel ik jouw mening het is een andere soort, niet meer dan dat.
Dat bomen die als Zelkova verkocht worden Ulmus zijn blijkt ook als je ze in je tuin uitplant: ze krijgen niet het grotere blad van de zelkova.
Trouwens, van een betrouwbare persoon heb ik vernomen dat recent in de nomenclatuur Ulmus en Zelkova samengevoegd zijn. Zelkova is nu: Ulmus 'Zelkova'. Een ondersoort dus.

Hieronder allemaal Ulmus Parvifolia, vandaar dat ik het dus niet helemaal met je eens ben..:
( www.sidiao.com/index_e.htm )

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64874

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Het zijn inderdaad wel mooi te vinden.
Ik denk dat het probleem is dat ze bij tuincentra meestal de lelijkste ulmussen verkopen.
De meeste laten het msh daarom links liggen.
Ik vind het wel een leuke soort. Als ik er een goeie tegenkom zal ik het niet laten om hem te kopen.

Jaaaaa! 7 jaren 7 maanden geleden #64877

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik kijk ook vaak maar heb tot nu toe nog geen malsai gekocht als ik wel een keer een leuke tegen kom dan zou ik er best een willen en dan in een grote bak zetten om deze dan flink te laten groeien

Kunnen dut soort ulmusen overleven in ons klimaat in de volle grond?

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts