Als beginner een poging wagende ga ik dit vergelijken met een oud vak van me, kok.
Als 15 jarig ventje in de keuken wilde ik graag een messenset kopen, liefst zo uitgebreid mogelijk. Mijn chef destijds verbood dat en gaf me de opdracht om 2 messen te kopen welke ik continue nodig zou hebben. Maar dan wel voor dezelfde prijs als een complete messenset. Ik baalde daar als een stekker van maar een paar maanden later snapte ik waarom. Vele andere koks hadden een messenset welke lag te verstoffen omdat ze maximaal 3-5 messen gebruikten.
Was een wijze les en tot op de dag van vandaag koop ik nu liever kwaliteit ipv kwantiteit. Al koop ik met een hobby als deze echt niet het top gereedschap, eerst maar eens kijken of en hoe lang het goed gaat.
Tip, kijk ook vooral naar wat voor Bonsai je wilt gaan doen, grote stroken/bomen of juist klein beginnersspul? Welke spullen heb je echt nodig? (Snoeitang, concaaftang etc en dan ook hoe groot). Daarnaast, kijk ook hoe je je overige gereedschappen behandeld. Zijn die na jaren gebruik nog steeds netjes terug te vinden en maak je die schoon na gebruik, dan is RVS niet nodig. Liggen ze na gebruik regelmatig 2 weken nog buiten of in een vochtige schuur? Dan is RVS wellicht wel handig.
Er is niet 1 goed antwoord. Kijk naar je eigen gedrag, wat wil je gaan doen en meest belangrijk, wat laat je portemonnee toe?