Hoi allemaal,
In mei heb ik een prachtige Japanse Peperboom gekregen. Ik was (en ben) er ontzettend blij mee en probeer hem zo goed mogelijk te verzorgen. Ik denk alleen dat hij niet meer lang mee gaat. Daarom hoop ik dat iemand mij een paar goede tips kan geven zodat ik hem wellicht nog redden kan. Ik heb wat fotos in de bijlage gedaan. Hoe ik hem tot nu toe heb verzorgd is:
- In mei heb ik heb gekregen en heb hem toen met veel regelmaat water gegeven. Dit heb ik tm eind van de zomer gedaan. In die tijd had hij al regelmatig last van bladuitval, maar zo extreem als nu niet.
- verder had hij gemiddelde zonlicht. Heb hem niet bemest.
- in september merkte ik dat hij witte vlekken kreeg. toen ben in in oktober naar de winkel gegaan (tuincentrum) waar hij is gekocht en gevraagd of ze iets hebben waarmee ik hem behandelen kan. ik heb een spree mee gekregen:
spree (website)
en het advies gekregen om de plant helemaal te besproeien en buiten te zetten, mits het warmer is dan 5 graden en hem nog maar 1 keer per week water te geven. als na 2 weken de witte vlekker nog niet weg zijn, moet ik de behandeling herhalen.
- ik heb hem nu 3 keer gesproeid.
- van de week ben ik weer terug gegaan naar de winkel en nogmaals om tips gevraagd. Die mevrouw vertelde me, hem te dompelen en hem 2 tot 3 uur te laten staan. dit heb ik gedaan.
- verder staat hij zo dicht mogelijk bij het raam, waar hij het meeste licht krijgt. Verwarming staat uit. Ik weet alleen niet of hij voldoende licht krijgt. Ik heb dubbele ramen; als ik mijn raam open wil doen, moet ik dat dus twee keer doen. tussen de ramen zit nog best welleens vocht. Maar aan de andere kant, ik heb ook bananenplanten die veel licht nodig hebben en die groeien als kool...
- sommige takken breken (dood vrees ik), sommigen buigen nog wel.
Hij verliest dus sinds een paar maanden in een rap tempo bladeren en ik denk dat binnen een week alles weg is...ik weet niet meer wat ik moet doen en ik ben de hoop een beetje aan het verliezen. De laatste hoop die ik nog heb, is advies van jullie, of het antwoord dat dit gewoon gebeurt in de herfst/winterperiode....nog een laatste dingetje; op 3 plekken maakt hij wel nieuw blad aan.
Ik hoop dat iemand mijn boom kan redden!
Groetjes,
Femke